To giganter skal slås om fremtidens musik-marked på internet. På den ene side står Sony og Vivendi Universal, som sammen med MSN står bag den nye musik-tjeneste Pressplay (tidlligere kendt under navnet Duet). De to pladeselskaber har netop meddelt, at tjenesten bliver tilgængelig i den første halvdel af september.
Kampen om Napsters arv skal føres med en anden bred alliance, BMG, EMI og Warner, tre store pladeselskaber, som planlægger internet-tjenesten MusicNet. BMG tilhører mediekoncernen Bertelsmann, der også har investeret i Napster, mens Warner ejes af internet-giganten AOL, som naturligvis også deltager i samarbejdet sammen med RealNetworks.
Det ligner den traditionelle kamp mellem Microsoft og AOL/RealNetworks på software-markedet, eller mellem MSN og AOL når det gælder online-tjenester. Pressplay benytter ikke overraskende Microsofts Windows Media format, mens MusicNet anvender teknologi fra RealNetworks.
Sandsynligvis skal Pressplay også benytte teknologi fra MP3.com, som Vivendi Universal købte i juni for 372 millioner dollar.
Den største forskel mellem Pressplay og MusicNet ligger ifølge Vivendi i betalingsmodellen; mens MusicNet overlader det til rettigheds-indehaverne at bestemme prisen, vil Pressplay selv fastlægge priser for musik-downloads.
(Kilde: Futurezone)