Mange brugere efterlader deres computer i en åben og ubeskyttet tilstand når de går til frokost eller møde. Det er en alvorlig trussel mod sikkerheden, mener konsulentfirmaet Gartner, som anbefaler at alle virksomheder bør indføre »time-outs« som automatisk låser pc'erne når brugeren er væk fra skærmen.
Gartner fortæller at computere uden opsyn ofte bliver brugt til at skaffe sig uautoriseret adgang til data eller sende e-mails i andre folks navn. »Nogen har brugt min computer« er allerede blevet en almindelig undskyldning - men den holder ikke, mener konsulentfirmaet.
»Organisationer beskytter deres systemer og medarbejdere mod eksterne sikkerheds-trusler, men overser de meget reelle interne risici fra noget så basalt som en computer uden opsyn,« siger Gartners Jay Heiser.
Der er blandt andet risiko for, at personer skaffer sig adgang til løndata eller forretnings-hemmeligheder - eller foretager ændringer i dokumenterne. Den enkelte medarbejder kan også risikere, at andre kan læse den personlige elektroniske post.
En anden konsekvens af den slappe holdning i virksomhederne er, at medarbejdere altid kan skyde skylden på andre, hvis sikkerhedsrelaterede hændelser bliver sporet til deres computer, fordi man aldrig kan være sikker på, hvem der har haft adgang til maskinen.
Gartner anbefaler at implementere automatiske time-outs, så brugerne skal logge sig ind igen efter en bestemt tidsrum med inaktivitet. En mere avanceret løsning er radio-baserede tokens, som brugerne bærer på sig. Computeren bliver så automatisk låst, når brugeren forlader lokalet.