Tablet PC er Microsofts bud på en flad computer med integreret internet-adgang og fuld pc-funktionalitet - samt naturligvis en Windows-variant som operativsystem. På Microsoft Professional Developers Conference i Los Angeles i denne uge kunne den ansvarlige marketing-direktør Andrew Dixon fra Microsoft fortælle, at man forventer at Tablet PC'er vil erobre omkring 25 pct. af markedet for bærbare computere og 5 pct. af markedet for stationære pc'er inden 2004.
Det lyder flot, og det er måske ikke urealistisk, når man kigger på, hvad der egentlig gemmer sig bag betegnelsen Tablet PC. Microsoft vil ikke selv producere maskinerne, men overlader det til andre firmaer at sælge pc'er, som passer til platformens specifikationer.
Maskiner der skal sælges som Tablet PC'er skal overholde nogle meget bredt formulerede krav; de skal være legacy-free, altså uden parallelle og serielle porte, leveres med en aktiv digitizer i form af en pen, og displayet skal kunne vendes og betragtes både horisontalt og vertikalt. Bortset fra disse krav kan producenterne selv vælge, hvad de vil tilbyde under betegnelsen Tablet PC.
De første modeller ventes på markedet i september 2002. Microsoft forventer at prisen kommer til at ligge mellem 2.000 og 2.500 dollar for en model med Windows XP Professional og et batteri, der holder 6-8 timer.
(Kilde: c't)