RFID-teknologien bliver spået et stort potentiale i detailhandelen, men mange er bekymret over, at de små radiomærker kunne bruges til skjult overvågning. IBM har nu udviklet et afrivningsmærke (Clipped Tag), der skal sikre privatlivets fred samtidig med, at fordelene i teknologien bibeholdes.
I supermarkeder kan RFID eksempelvis bruges til at forsyne alle varerne med et lille radiomærke, der aflæses af en scanner ved kassen - uden at man behøver lægge varerne op på båndet. Men problemet er, at radiomærket fortsat er aktivt, når man forlader butikken - enhver med en radioscanner kunne f.eks. udlæse indholdet af en indkøbspose.
Det har medført krav om, at RFID-mærker bliver »slået ihjel« ved kassen, så indholdet ikke længere kan læses. Men dermed mister man muligheden for at gemme produkt-informationer, f.eks. vaskeanvisninger for beklædning eller indholdsdeklaration for madvarer.
IBM mener nu, at man har fundet et kompromis med Clipped Tag, hvor forbrugerne kan afrive det meste af et RFID-mærkes antenne og dermed reducere mærkets rækkevidde til nogle få centimeter.
Radiomærket bliver altså ikke deaktiveret, men det kan heller ikke læses uden at holde scanneren helt tæt ved mærket.
»IBM's Clipped Tag-koncept er en elegant måde at udnytte fordelene ved RFID på samtidig med, at privatlivets fred beskyttes. Vi er glade for at være den første virksomhed i vores branche, der fører konceptet ud i livet,« siger Andris Lauris, underdirektør for forretningsudvikling hos Marnlen Management Ltd, der netop har indgået en licensaftale med IBM om produktion af mærket.
Marnlen RFiD og IBM's Paul Moskowitz, en af mærkets opfindere, har arbejdet sammen siden juli for at påvise, at det er muligt at anvende intelligente etiketter, der indeholder Clipped Tags.
»Clipped Tag lægger beskyttelsen af privatlivets fred i hænderne på forbrugeren, eftersom mærket giver forbrugeren en visuel bekræftelse på ændringen i dets rækkevidde. Hos IBM mener vi, at vellykket handel er baseret på tillid,« siger Paul Moskowitz.