Den tredje mobilgeneration har endelig fået vind i sejlene. Ifølge det tyske analysehus GfK blev der solgt 225.000 3G-mobiltelefoner på det europæiske marked i april - det er en fordobling i forhold til måneden før, skriver Berlingske Tidende. Teleselskabet 3 bekræfter, at den samme tendens gør sig gældende i Danmark.
»Vi kan bestemt se en lignende tendens i Danmark - og i hele verdenen i øvrigt. I de syv lande, hvor 3 er i dag - England, Italien, Østrig, Australien, Hong Kong, Sverige og Danmark - har vi mere end 1,7 mio. kunder og der kommer i disse lande mere end 10.000 nye kunder på 3s netværk om dagen,« siger kommunikationschef Mika Bildsøe Lassen til Berlingske Tidende.
På erhvervsmarkedet er det især introduktionen af nye datakort, som har skabt interesse omkring 3G-telefoni. Blandt private er det muligheden for at ringe gratis til andre 3-abonnenter, som har fået gang i salget, oplyser Mika Bildsøe Lassen.
»Det har også haft stor betydning, at der nu er mulighed for at vælge mellem flere telefoner. Vi lancerer i denne uge vores sjette 3G-telefon, Sony Ericson Z1010 og et par uger efter kommer der en ny model fra NEC,« siger hun til avisen.