Der har længe været ubalance i forholdet mellem udbud og efterspørgsel på LCD-skærmer. Nu frygter også Sony og Nintendo at blive ramt af problemet, der kan forsinke produktionen af spilkonsollerne PSP og DS, som er storsatsninger for begge selskaber.
Der findes forholdsvis få LCD-producenter i verden, hvoraf LG og Sharp er nogle af de største. Ifølge ITavisen.no er deres produktion booket op til langt ind i år 2006.
Årsagen til mangelen på LCD-skærme er dels en eksplosiv vækst i produktion af TV med fladskærm, men også at farveskærme i LCD er blevet dominerende til mobiltelefoner.
Sony og Nintendo må derfor stille sig i køen bag både mobiltelefonproducenter og tv-producenter.
De to spilgiganter kæmper om andelen af et mobilt spilmarked, som i 2006 vurderes at nå op 100 millioner spillere. Begge aktører satser på unge under 35 år som deres målgruppe.
Med PSP tilbyder Sony en håndholdt spilkonsol, som også kan bruges som musik- og videoafspiller. PSP har en skærm med en opløsning på 480 X 272, vejer 260 gram og måler 170x74x23 mm. Den er udstyret med blandt andet USB 2.0 og 802.11b Wi-Fi, så spillerne får mulighed for at konkurrere trådløst mod hinanden.
Nintendo betegner på deres side DS som en konsol, som vil ændre hele spilindustrien. Det særlige ved DS er, at den er udstyret med to skærme og to processorer. Tanken med en spilkonsol med to skærme er dels, at man kan se spilhandlingen fra forskellige perspektiver på samme tid. En anden brugsmulighed er, at der vises et kort på den ene skærm til navigation af spilleren, mens den anden skærm bruges til at orientere sig om spillets udvikling.
Nintendos Dual Screen (DS), er udstyret med trådløse kommunikationsmuligheder, der gør det muligt at spille mod andre spillere inden for en radius af 30 meter, og den har, ligesom PSP, integreret WiFi for trådløs opkobling mod internettet.