Med en amerikansk analyse af det danske mobilmarked i hånden, slår TDC nu til tromme for at konkurrencen på det danske mobilmarked er så hård, at det spænder ben for lanceringen af nye services og teknologier.
TDC peger således på at kun et selskab, 3, har lanceret 3G-telefoni herhjemme, mens Telia åbent har meldt ud at de er klar med et 3G-net inden årets udgang, som de er forpligtiget til, men at de ikke agter at sætte strøm til det og markedsføre det.
TDC argumenterer for at det danske marked ganske enkelt er for gennemreguleret. Ved at politikerne har pålagt selskaber med eget mobilnet, eksempelvis TDC og Sonofon, at åbne deres netværk for service-providere, der blot lejer sig ind på nettet, er der skabt en situation med alt for mange selskaber, som presser hinandens priser i bund. Og det er i sidste ende dårligt for selskabernes evne til at drive en rentabel forretning og tjene penge til at udvikle nye services og teknologier.
»Det kan godt være, at konkurrencen er til gavn for forbrugerne på kort sigt. Men på lang sigt betyder det, at de går glip af en række nye services,« fastslår Mads Middelboe, administrerende direktør i TDC Mobil.
TDC bruger en rapport fra amerikanske Yankee Group som løftestang til at påvise problemstillingen. Yankee Group har analyseret det danske mobilmarked og konkluderer, at Danmark er det mest konkurrenceprægede mobilmarked i Europa. Det skyldes primært den høje grad af regulering af markedet, hvor politikerne har tvunget selskaberne med at eget net at lukke service providere ind. Yankee Group peger således på at service providerne uden eget net sidder på 23 procent af markedet i Danmark. I ingen andre europæiske lande udgør service providernes markedsandel over 10 procent.
På Christiansborg ryster socialdemokratiets teleordfører Thomas Adelskov på hovedet af TDC's udmelding.
»Det er tydeligt, at der er megen konkurrence på mobilmarkedet i DK. Det er i øjeblikket kun TDC der kan tjene penge på dette marked, men det betyder ikke at vi skal begrænse konkurrencen eller antallet af udbydere. Selskaberne må simpelthen blive bedre til at tilbyde tjenester som forbrugerne vil betale for. I for lang tid har de brugt alle kræfterne på at give tilskud til køb af mobiltelefoner. De burde hellere tilbyde nye og spændende tjenester på mobilen, der kan lokke nye kunder til,« fastslår Thomas Adelskov.
Mads Middelboe forsvarer sig med, at TDC netop har ændret sin tilskudspolitik, så der kun bindes tilskud i enden på telefoner med nye funktionaliteter som eksempelvis muligheden for at sende billedbeskeder eller bruge selskabets nye mobilportal Fly.
Han opfordrer politikerne til ikke kun at varetage forbrugernes interesser her og nu, men også tænke langsigtet.
»Det kan godt være det er billigt, men der skal også være noget at vælge imellem. Det er derfor en balancegang mellem pris her og nu og services på lang sigt,« understreger Mads Middelboe.