Sammenlægningen af de kommunale it-systemer er på trods af et enormt omfang indtil videre forløbet forholdsvist smertefrit. I stedet kan et andet problem være på vej for de danske virksomheder, som handler med det offentlige. I værste fald kan det medføre, at de ikke får betaling for de ydelser, de udfører.
Problemet er den netop gennemførte kommunalreform, som betyder, at omkring hver ottende offentlige institution ændrer EAN-nummer. Nummeret er afgørende for, om virksomhedernes digitale regninger kommer frem, men kommunerne er ikke klar til at udlevere det rigtige nummer til virksomhederne, skriver Erhvervsbladet.
»Det er svært at få fat i de rigtige EAN-numre. Nogle kommuner har været velorganiserede og har sendt de nye numre inden årsskiftet, men i de flere tilfælde har vi ikke hørt noget. Der findes ikke noget centralt register, hvor kan finde de nye numre, så vi bliver nødt til at lede på hver enkelt kommunes hjemmeside, og det koster ressourcer,« siger Solveig Bisgaard, som er direktør i Simi A/S, der producerer rengøringsmidler.
EAN-nummeret skal skrives på alle regninger til det offentlige. Fra årsskiftet er næsten 15 procent af EAN-numrene dog blevet ændret på grund af kommunesammenlægningen. Det kan skabe problemer.
»I yderste konsekvens kan man frygte, at virksomhederne ikke får deres penge for de forretninger, der er foretaget med de gamle kommuner i 2006. Det er helt sikkert noget, vi er opmærksomme på, og vi vil i den kommende tid følge det tæt,« siger Sune K. Jensen, som er konsulent i Dansk Industri til Erhvervsbladet