It-kaos og milliontyveri hos Humac

Rod ved indførelse af nyt it-system og tyveri for 1,5 million kroner åd Mac-forhandlers egenkapital og gav millionunderskud. Nye millioner tilført.

Med opkøbet af norske Office Line sidste år skulle Mac-forhandleren Humac opnå stordriftsfordele med indførelse af fælles logistik og administration. Nye butikker indrettet for over fire millioner kroner skulle trække kunder til, og den daværende administrerende direktør udtalte, at omsætningen ville nå 200 millioner kroner.

Så godt blev det ikke. Det nye it-system fungerede ikke og lagde dele af virksomheden øde i perioder; direktøren kunne ikke få fusionen til at fungere, og en tyv løb med varelageret.

Bestyrelsesformanden, islandske Bjarni Akason, fortæller, at det var for mange ulykker på en gang, til at man kunne holde dampen oppe.

»Vi har haft det hårdt med flere ting. Det har ikke været rart,« siger Bjarni Akason.

I kaoset kunne en tyv udefra slippe afsted med en stor del af varelageret. Tyveriet kom som et chock, da det blev opdaget.

»Det var en meget stor overraskelse, at vores system lækkede,« siger Bjarni Akason, der ikke vil uddybe hvordan tyveriet er sket.

Efter en kaotisk periode, hvor salgs- og ordrefolk har været henvist til et it-system, der ikke virkede, har et ekstraordinært regnskab for de første ni måneder af 2006 vist et underskud på 2,9 millioner kroner. Omsætningen blev kun på 104 millioner kroner. Et tal, der var langt fra det forventede mål på 200 millioner kroner.

Ifølge det ekstraordinære årsregnskab og Bjarni Akason har Humac ud over milliontyveriet haft omkostninger for to millioner kroner til direktørskift og flytning til den nye flagskibsbutik på Københavns Vesterbrogade. Den lave omsætning og virksomhedens it-problemer får Bjarne Akason til at bebrejde både sin egen organisation og leverandøren af det nye it-system, Navision.

»It-problemerne var en blanding af interne og eksterne årsager, siger han.

Efter det dårlig årsregnskab er mere end halvdelen af aktiekapitalen spist op, og aktionærerne har på en ekstraordinær generalforsamling måtte give Humac en livsvigtig saltvandsindsprøjtning ved at konverterer gæld til aktier. Gæld for i alt to millioner er blevet konverteret, for at selskabet kan leve op til lovens krav og sikre kreditorerne.

Den tidligere direktør Jerrik Bagger Sørensen, blev fyret kort før jul efter uenighed om gennemførelse af fusionen. Bestyrelsesformand Bjarni Akason fortæller, at det er almindelig kendt, at 80 procent af alle fusioner får problemer, når mennesker og systemer skal smelte sammen.

»Måske havde Jerrik Bagger Sørensen ikke tilstrækkelig stærke knogler til en fusion,« reflekterer Bjarni Aksason om årsagen til direktørskiftet.

Jerrik Bagger Sørensen kom fra bankverdnen inden han gik ind i handel med it. Før det var han hos Capgemini, Atea og Eterra. Undervejs har han taget en HD i marketing, inden han blev direktør for Humac. Han er nu ledig til at søge nye udfordringer, men vil ikke afsløre, hvor hans veje nu vil føre ham hen.

Jerrik Bagger Sørensen blev afløst af Sten Mortensen, der som ny administrerende direktør fra 1. marts står ved roret. Han tager en erfaring med sig som erhvervsdirektør for Sonofon. En erfaring, der kan vise sig at være en værdifuld vej ud af dødvandet for Humac.

Med den nye direktør forventer ejer og bestyrelsesformand Bjarni Akason en stigning i omsætningen på 30 procent i det indeværende regnskabsår. Væksten skal især komme fra en fokusering på BtB-markedet, hvor Humac de sidste to måneder har oplevet en vækst på omkring 40 procent.

»Alle vore butikker giver overskud, og jeg regner med vækst fra både detail- og BtB-kunder, blandt andet fra den nye Adobesoftware, der bliver lanceret i april,« siger Bjarni Akason, Humac.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere