Med opkøbet af norske Office Line sidste år skulle Mac-forhandleren Humac opnå stordriftsfordele med indførelse af fælles logistik og administration. Nye butikker indrettet for over fire millioner kroner skulle trække kunder til, og den daværende administrerende direktør udtalte, at omsætningen ville nå 200 millioner kroner.
Så godt blev det ikke. Det nye it-system fungerede ikke og lagde dele af virksomheden øde i perioder; direktøren kunne ikke få fusionen til at fungere, og en tyv løb med varelageret.
Bestyrelsesformanden, islandske Bjarni Akason, fortæller, at det var for mange ulykker på en gang, til at man kunne holde dampen oppe.
»Vi har haft det hårdt med flere ting. Det har ikke været rart,« siger Bjarni Akason.
I kaoset kunne en tyv udefra slippe afsted med en stor del af varelageret. Tyveriet kom som et chock, da det blev opdaget.
»Det var en meget stor overraskelse, at vores system lækkede,« siger Bjarni Akason, der ikke vil uddybe hvordan tyveriet er sket.
Efter en kaotisk periode, hvor salgs- og ordrefolk har været henvist til et it-system, der ikke virkede, har et ekstraordinært regnskab for de første ni måneder af 2006 vist et underskud på 2,9 millioner kroner. Omsætningen blev kun på 104 millioner kroner. Et tal, der var langt fra det forventede mål på 200 millioner kroner.
Ifølge det ekstraordinære årsregnskab og Bjarni Akason har Humac ud over milliontyveriet haft omkostninger for to millioner kroner til direktørskift og flytning til den nye flagskibsbutik på Københavns Vesterbrogade. Den lave omsætning og virksomhedens it-problemer får Bjarne Akason til at bebrejde både sin egen organisation og leverandøren af det nye it-system, Navision.
»It-problemerne var en blanding af interne og eksterne årsager, siger han.
Efter det dårlig årsregnskab er mere end halvdelen af aktiekapitalen spist op, og aktionærerne har på en ekstraordinær generalforsamling måtte give Humac en livsvigtig saltvandsindsprøjtning ved at konverterer gæld til aktier. Gæld for i alt to millioner er blevet konverteret, for at selskabet kan leve op til lovens krav og sikre kreditorerne.
Den tidligere direktør Jerrik Bagger Sørensen, blev fyret kort før jul efter uenighed om gennemførelse af fusionen. Bestyrelsesformand Bjarni Akason fortæller, at det er almindelig kendt, at 80 procent af alle fusioner får problemer, når mennesker og systemer skal smelte sammen.
»Måske havde Jerrik Bagger Sørensen ikke tilstrækkelig stærke knogler til en fusion,« reflekterer Bjarni Aksason om årsagen til direktørskiftet.
Jerrik Bagger Sørensen kom fra bankverdnen inden han gik ind i handel med it. Før det var han hos Capgemini, Atea og Eterra. Undervejs har han taget en HD i marketing, inden han blev direktør for Humac. Han er nu ledig til at søge nye udfordringer, men vil ikke afsløre, hvor hans veje nu vil føre ham hen.
Jerrik Bagger Sørensen blev afløst af Sten Mortensen, der som ny administrerende direktør fra 1. marts står ved roret. Han tager en erfaring med sig som erhvervsdirektør for Sonofon. En erfaring, der kan vise sig at være en værdifuld vej ud af dødvandet for Humac.
Med den nye direktør forventer ejer og bestyrelsesformand Bjarni Akason en stigning i omsætningen på 30 procent i det indeværende regnskabsår. Væksten skal især komme fra en fokusering på BtB-markedet, hvor Humac de sidste to måneder har oplevet en vækst på omkring 40 procent.
»Alle vore butikker giver overskud, og jeg regner med vækst fra både detail- og BtB-kunder, blandt andet fra den nye Adobesoftware, der bliver lanceret i april,« siger Bjarni Akason, Humac.