Øget TastSelv-pres på virksomhederne

ToldSkat indleder nu en aggressiv kampagne for sin TastSelv-service. Målet er at få yderligere 30.000 virksomheder til indberette via nettet. Virksomhederne er positive, og ni ud af ti virksomheder stiller sig positivt over for at afskaffe papir-indberetning.

ToldSkats service på internettet, hvor virksomhederne selv indberetter moms og A-skat, er en stor succes. Hele 99 procent af de 150.000 virksomheder, der bruger servicen, er meget glade for det.

Derfor indleder ToldSkat nu den mest omfattende markedsføringskampagne for TatsSelv-servicen til dato. I perioden fra 22. marts til 2. april vil 90.000 virksomheder - primært mindre og mellemstore - blive kontaktet telefonisk for at få dem til at benytte de elektroniske indberetningsmuligheder.

Målsætningen er at få en tredjedel af de kontaktede virksomheder til at kvitte girokortene og benytte internettet i stedet for. Det svarer til, at cirka 120.000 årlige momsangivelser og cirka 50.000 årlige A-skatteangivelser bliver flyttet fra papir til skærm.

»Det alene vil give en årlig besparelse hos ToldSkat på fire millioner kroner. Dertil kommer det, som virksomhederne vil spare i porto og forenklet administration,« forklarer pressechef i ToldSkat Rene Andersen til it-avisen ComON.

Kilder i telemarketingbranchen vurderer over for it-avisen ComON, at en sådan rundringning minimum vil koste op i mod tre millioner kroner at gennemføre.

ToldSkat har ikke selv sat tal på, hvor meget, at det vil koste at gennemføre kontakten til virksomhederne, men pressechefen henleder opmærksomheden på, at de investerede ressourcer hurtigt vil tjene sig hjem på sigt, fordi der er udsigt til offentlige besparelser på fire millioner kroner i alle årene fremover. 400 ToldSkat-ansatte skal stå for rundringningen.

Danske virksomheder er meget positive
De danske virksomheder stiller sig meget positive over for den øgede indsats for brugen af online-indberetninger. En endnu ikke-offentliggjort undersøgelse foretaget af erhvervsorganisationen HTS, der har 10.000 medlemsvirksomheder, viser, at ni ud af ti virksomheder rent faktisk er så positvive over for de elektroniske indberetninger til ToldSkat, at de vil acceptere, hvis virksomhederne fremover blev tvunget til udelukkende at indberette elektronisk.

Det fortæller kommunikationschef i HTS, Carlos Villaro Lassen til it-avisen ComON:

»99 procent af virksomhederne er i forvejen på internettet, og de fleste kan se, at det vil være en lettelse af administrationsbyrderne ved at kunne indberette online, selv om det på kort sigt giver lidt problemer, fordi man skal indføre et nyt system,« siger Carlos Villaro Lassen, der uddyber, at virksomhederne desuden siger, at de har interesse i, at det offentlige sparer penge.

Derfor ser HTS også meget positiv på ToldSkats forestående initiativ, hvor 90.000 virksomheder skal kontaktes telefonisk.

»Det er en god ide at ringe ud til virksomhederne og holde dem i hånden og vise dem, hvordan det skal gøres. Dermed fjerner man en del af den barriere, der er ved at prøve noget nyt,« siger Carlos Villaro Lassen.

HTS' undersøgelse viser iøvrigt også, at halvdelen af medlemsvirksomhederne vil acceptere, hvis der blev indført deciderede gebyrer for at indberette via papir. Mens den anden halvdel - der primært er mindre virksomheder - synes det er en dårlig ide.

Nogle af de nye muligheder i TastSelv i forhold til sidste år er, at virksomhederne nu også kan indberette lønsumsafgift, punktafgifter og udbytteskat.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere