Siden slutningen af 80'erne har et voksende antal lastbilchauffører, taxachauffører og kørende serviceteknikere i stigende grad måtte affinde sig med, at deres arbejdsgiver med GPS-teknologi kan holde øje med, hvor de befinder sig.
I går fik en række teleteknikere i TDC nok af overvågningen og gik i strejke.
»Nå ledelsen med få centimeters nøjagtighed kan se, hvor du er, så bliver det til en stressfaktor,« siger formanden for Dansk Metals Teleafdeling 8 i Århus, Henning Thyrring, til ComON.
Teleteknikere fra TDC strejker syv forskellige steder i Jylland. Strejken blev oprindeligt indledt som en reaktion på ledelsens beslutning om at indføre et system, som de ansatte opfatter som øget kontrol af deres arbejde. Ifølge en pressemeddelelse fra Metal er den overenskomststridige strejke dog også kulminationen på længere tids utilfredshed, som medarbejderne begrunder i manglende samarbejdsvillighed fra ledelsens side.
Samme dag som de jyske teleteknikere besluttede sig for at bekæmpe satellitovervågningen, fik de følge af en tusindtallig, men mere broget skare af taxichauffører i New York. Chauffører i de berømte Yellow Cabs strejkede ifølge The Independent fordi bystyret har installeret GPS-modtagere i deres biler, hvis mindste færden dermed kan kortlægges.
Ifølge The Independent er det dog kun en mindre del af de newyorkske cabdrivers, der er med i strejken. Tilsvarende er det også en begrænset del af de danske teleteknikere, der gør oprør mod satellitovervågningen.
ComON har spurgt Metals faglige sekretær på it-området, Per Påskesen, om fagforbundet er generelt imod virksomheders brug af GPS hos medarbejderne. Svaret er et klart "nej".
»Vores generelle holdning er, at overvågning sagtens kan formidles fornuftigt, hvis arbejdsgiveren aftaler nogle retningslinjer med medarbejderne - hvad enten det gælder chefens kontrol af de ansattes email eller overvågning med GPS. Skjult overvågning tager vi på det skarpeste afstand fra. Men omvendt skal vi ikke være maskinstormere. Problemet er blot, at den slags tiltag skal gennemføres i dialog med medarbejderne,« siger han.
Den dialog er dog ikke særligt godt baseret i TDC, siger de strejkende TDC-teknikere.
Medarbejderne fastholder, at der allerede ER et glimrende system til overvåging, og at der ikke er nogen grund til at bringe satellitterne med ind i billedet.
»TDC bruger i forvejen et planlægningssystem, hvormed man vil kunne se, hvor en given tekniker bør befinde sig. Nu indføres der så yderligere kontrol, som er trukket ned over hovedet på os, uden at vi har haft mulighed for at komme med indsigelser. Det er en kontrol, hvor man kan se, hvor hver enkelt teknikerbil befinder sig - ned til mindste detalje, og det skaber uro. Jeg har eksempler på, at folk ikke tør køre et sted hen, hvor de kan benytte toilettet, fordi de ved, at arbejdsgiveren overvåger dem. Sammen men de øvrige gnidninger, vi har med ledelsen, er det en kraftig stressfaktor,« siger Henning Thyrring.
Adspurgt, om han tror de strejkende teknikere ville gå med til TDCs overvågning, hvis de havde haft mulighed for at påvirke implementeringen, svarer Henning Thyrring med et betinget "ja". Problemet er, at GPS-systemet er for nøjagtigt. Hvis det var betydeligt mindre nøjagtigt, ville de strejkende ikke have problemer med at acceptere det, mener han.
»Vi mener ikke, at det er rimeligt, at arbejdsgiveren skal følge med i nøjagtige detaljer om medarbejdernes færden. Det er udtryk for mistillid. Men hvis systemet gav arbejdsgiveren en mere generel indikation af, hvor i verden hans medarbejder befandt sig, så ville det være i orden,« siger han.
Altså en slags descrambling af GPS systemet?
»Tjaeh. Det handler om tillid. Og manglende tillid udløser stress,« siger Henning Thyrring.
Den aktuelle strejke, som omfatter 170 TDC-teknikere, ventes afsluttet torsdag.