I de sidste to dage har både Hewlett Packard og Yahoo købt sig ind i foto-markedet. Hewlett Packard har underskrevet en aftale om at købe Snapfish, mens Yahoo har overtaget foto-tjenesten Flickr.
For HP markerer købet et overraskende strategiskifte. HP har hidtil fokuseret på at sælge fotoprintere til udskrift af digitale billeder, men erkender nu, at nogle kunder foretrækker at bestille billeder i professionel kvalitet hos tjenester som Snapfish.
Ifølge HP's egne beregninger koster det 24 cent per billede at udskrive fotos på hjemme-printeren, mens Snapfish tilbyder den samme service for helt ned til 15 cent.
Snapfish har 13 millioner registrerede brugere og 90 medarbejdere på kontoret i San Francisco.
Samtidig har Yahoo overtaget fotoportalen Flickr, som blandt andet giver mulighed for at oprette et fotoalbum på nettet og dele billeder med familie og venner.
Flickr skal indtil videre fortsætte som en selvstændig tjeneste, men det ventes at den skal integreres senere med Yahoos nye blog-tjeneste, Yahoo 360.