Selv om vi skriver 2009, så er simpel betalinger med mobiltelefonen langt fra hverdag.
En af årsagerne er, at teleselskaberne tager for store gebyrer for at stille deres netværk til rådighed og for at opkræve betalinger via kundernes tele-regninger.
Det mener Freeways direktør Morten Wagner i hvert fald. Freeway er medejer af gateway-firmaet Wireless Factory, der formidlerkontakt mellem teleselskaberne og firmaer, der vil tilbyde deres kunder mobile varer eller tjenester.
Sorte tider
Wireless Factory blev stiftet i 2006 med Preben Damgaard i ejerkredsen. Det skaffede sig hurtigt store markedsandele, men nu har finanskrisen og andre omstændigheder tvunget firmaet til at drosle kraftigt ned i Danmark og USA.
At Wireless Factory ikke længere får samme tilstrømning af firmaer, der skal have hjælp til at gennemføre mobile tjenester, skyldes ifølge Morten Wagner blandt andet den forholdsvis store andel, der skal afleveres til teleselskaberne.
Når en kunde betaler 10 kroner for et spil eller en ringetone via en overtakseret sms, så kan producenten forvente at give næsten halvdelen videre i moms, til gateway-firmaet og til TDC eller nogle af de andre selskaber i Danmark, der lægger tele-infrastruktur til. Ifølge ComONs oplysninger kræver teleselskaberne i omegnen af 25 procent for at hjælpe betalinger på vej, og især den andel hæmmer forretningsdrivendes nybygger-iver.
»Nogle indholdsleverandører mister op til 40 procent, og det er derfor, at mange af dem er ivrige efter at flytte væk fra de mobile betalinger. Som direktør for Dating.dk vil jeg faktisk hellere have folk til at betale med Giro-kort end sms. Selv om det jo er en langt smartere løsning. Og jeg mener klart, at det er teleselskabernes grådighed, der er med til at holde udviklingen tilbage,« siger Morten Wagner.
Bare kom med noget forretning
Men den kritik finder ikke fæste hos brancheforeningen Telekommunikationsindustrien.
»Teleselskaberne er også meget sultne på det her område. Vi har arbejdet meget med mobilbetalinger de sidste 5-6 år, og at kunderne skal være i stand til at betale med sms, er noget som vi har spået en stor fremtid. Løsningerne lyder også meget enkle, men det er de langt fra,« siger direktør Ib Tolstrup.
Han peger på de mange elementer af forbrugerbeskyttelse, som teleselskaberne bruger tid og ressourcer på. For eksempel den snørklede fortrydelsesret på sms-betalinger. Ud over udgifter til markedsføring og jurister så har teleselskaberne ifølge Ib Tolstrup også udgifter til infrastruktur. Derfor skal indholdsleverandørene ikke forvente store rabatter foreløbigt.
»Udbredelsen af mobile betalinger er ikke gået så hurtigt, som vi havde ventet. Men det bedste argument for at få en god pris hos et andet teleselskaber er jo at komme med en stor ordre. Man får alt andet lige en bedre pris, hvis man kan sælge 10 produkter i stedet for ét,« siger Ib Tolstrup.
På den måde er udviklingen havnet i et klassisk hønen og ægget-dilemma.
Indholdsleverandører hævder også, at der ikke er besparelser at hente ved at skifte teleselskab. At priserne er ens.
»Der er fire teleselskaber. Så der er konkurrence!,« siger Ib Tolstrup.
Konkurrencen løser op
Men hvis teleselskaberne og indholdsleverandørerne ikke kan forhandle sig frem til fornuftige priser for begge parter i øjeblikket, så får de snart en ny partner.
PBS har varslet, at PBS og bankerne i 2010 vil starte løsninger, hvor man kan betale uden overtakserede sms’er. Altså at dankortet på en måde forbindes med telefonen.
Ib Tolstrup hilser konkurrencen velkommen, men han tror ikke på, at pengeinstitutterne kan levere tjenester, der er markant billigere end teleselskabernes.
Hos Morten Wagner er der ingen tvivl om, hvordan man hurtigt sætter fut i markedet for mobile betalinger i Danmark.
”Jeg synes, at man skulle gøre det gratis at gennemføre betalinger. Ellers tæt på gratis for at få gang i industrien igen. Det er jo den samme forfejlede tankegang man har, når det kommer til 3G-licenser. Her har licensen også været sindssygt dyr, og det sætter udviklingen bagud,« siger Morten Wagner.