Den første kunde som gik gennem kassen i Metros Future Store i Rheinburg var supermodellen Claudia Schiffer. Den festlige indvielse mandag i denne uge skulle markere startskuddet for fremtidens RFID-teknologi, hvor de gamle passive stregkoder afløses af mikrochips.
Forbrugerne kan scanne varerne ind med håndholdte computere og spare tid ved kassen, fordi varerne ikke skal tages op af vognen. Samtidig bliver det muligt at få flere oplysninger om ingredienser, fedtindhold og produktionsforhold.
Det er dog ingenting i forhold til de forandringer, som den nye Radio Frequency Identifikation teknologi medfører for butikken. Den enkelte vare kan følges fra ankomsten på lageret til salg ved kassen, og lagerchefen kan tjekke, om alt er i forsendelsen, uden at skulle åbne paller og manuelt tælle op.
Den indbyggede RFID-læser sender en besked ud til lagerets back-office system, når hylden i butikken er ved at være tom og bestiller selv en opfyldning. Teknologien registrerer, hvilke varer der er mest efterspurgte, og hvor hurtigt den enkelte varegruppe bliver solgt.
»Der ofres mange penge i detailhandlen på at undgå at udsolgt på hylderne i butikken, når varerne findes på lageret. Men med den høje tilbudsandel i af dagligvareomsætningen opstår der let udsving i udbud og efterspørgsel, så derfor er det en vigtig konkurrenceparameter at kunne optimere lagerstyring og hyldeopfyldning, så der altid er de ønskede varer til kunderne,« siger Martin Pedersen, der er nordisk Retail Industry Leader i IBM Business Consulting Services.
Sporingsteknologien består af RFID-læsere og tags, som er forbundet til antenner. Tags er en slags intelligente mærkesedler, der hver indeholder en mikrochip på størrelse med et sandkorn forbundet med en lidt større antenne. De kan f.eks. bygges ind i tøj, reservedele og emballage. Hver tag har en kode, som kan aflæses fra en afstand på indtil flere meter.
»De intelligente hylder bliver en realitet i Danmark i de kommende år. Men for fuldt ud at udnytte effektiviseringspotentialet skal RFID-teknologien anvendes til at skabe en sammenhængende informationsstrøm og informationsbehandling på tværs af detailhandel og producenter,« siger Carsten Olesen, Nordic Manager Solutions & Marketing Distribution Sector i IBM Business Consulting Services.
Metro er den sjettestørste supermarkedskæde i verden med forretninger i 26 lande. Det nyåbnede fremtidssupermarked i Rheinburg skal bruges som testcenter for den nye radioteknologi.