I begyndelsen af året lancerede Microsoft et nyt værktøj, som skulle beskytte pc-brugere mod spyware. Men nu overvejer Microsoft selv at købe et af de mest berygtede adware-firmaer, Claria, der står bag programmet Gator. Ifølge avisen New York Times forhandler Microsoft om at overtage Claria for omkring tre milliarder kroner.
For mange internet-brugere er Claria næsten synonym med uønskede pop-up-reklamer og software som samler data om brugerens færden på nettet.
Gator er blevet distribueret sammen med mange fildelings-klienter og foregiver at være et værktøj, som hjælper med automatisk udfyldning af online-formularer. Men i baggrunden installeres et spyware-modul kaldet OfferCompanion, som fylder skærmen med pop-up-reklamer når man surfer på nettet og sender data tilbage til firmaet.
Både Bill Gates og Steve Ballmer har været personligt involveret i den interne Microsoft-debat i forbindelse med det mulige køb af Claria, fortæller en unavngiven kilde til New York Times. Steve Ballmer har godkendt forhandlingerne og opfordret til en mere aggressiv strategi for at indhente Googles forspring på netannonce-markedet.
Men der er også modstand internt i Microsoft mod overtagelsen, som frygtes at skabe negative reaktioner hos kunderne. Forhandlingerne om købet af Claria var angiveligt tæt på et sammenbrud torsdag aften.
I de sidste par år har adware-firmaet forsøgt at rette op på sit blakkede ry ved at skifte navn fra Gator til Claria og udarbejde retningslinier for adware-producenter. Senest har Claria opsagt sit samarbejde med Kazaa.