It-forhandler: 3G tilhører os

It-forhandleren 3G har bedt teleselskaber om at ophøre med at benytte ordet 3G i forbindelse med markedsføring af 3G-produkter. Firmaet mener, at det har varemærkeretten til 3G-navnet.

3G-teleselskaberne i Danmark har modtaget brev fra firmaet 3G. I det forlanger 3G, at selskaberne ophører med at benytte 3G-navnet i sin markedsføring fordi 3G mener at have varemærkeretten til 3G.

3G er stiftet i 1998, altså tre år før de danske licenser til 3G-telefoni blev sat til salg. Selskabet, der blandt andet sælger 3G-produkter, mener, at det derfor har retten til navnet 3G.

På den baggrund har selskabet skrevet til de danske 3G-teleselskaber, og bedt om at de afstår fra at benytte 3G i markedsføringen af 3G-telefoni. Senest har TDC modtaget brevet.

»Vi har taget dette skridt fordi det er problem for os, at vores varemærke bliver brugt til markedsføring af UMTS-produkter. Vi mener, at når TDC går igang med en massiv markedsføring under 3G-navnet, og med et logo som ligner vores, så er det en krænkelse af vores varemærke,« siger Michael Henneke, direktør i 3G.

Han erkender at 3G har været sent ude med at kræve sit varemærke beskyttet.

»Vi burde nok have været lidt tidligere ude, men årsagen er altså at vi nu kan se at 3G er blevet en almindelig betegnelse, der kan skabe tvivl om det er et af vores produkter, eller et produkt fra en konkurrent. Samtidig så sælger TDC de samme Vodafone-datakort som vi gør, og det vil skabe forvirring« siger Michael Henneke.

I første omgang har 3G henstillet til selskaberne, at de ophører med at benytte 3G i markedsføringen. Selskabet har endnu ikke taget stilling til hvad det gør hvis 3G-selskaberne afviser at ophøre med at benytte "3G" i markedsføringen

I TDC bekræfter man at have modtaget brevet tirsdag morgen. TDC vil først se på indholdet i samråd med selskabets jurister, før det tager stilling til anmodningen.

ComON har spurgt advokat med speciale i immaterielret, Kasper Heine fra advokatfirmaet Bender Von Haller Dragsted om hvad man skal gøre for at beskytte sit varemærke.

»Vi udtaler os ikke om konkrete sager, som vi ikke selv er involveret i. Men generelt er det sådan, at et varemærke sagtens kan blive udvandet, fordi varemærket overgår til at blive en generel betegnelse for et produkt, uden at den der har varemærket reagerer,« siger Kasper Heine.

Han nævner blandt andet "walkman" som er et Sony-varemærke, men som er blevet udvandet, fordi andre producenter af bærbare kassettebåndspillere i stor stil også har anvendt "walkman".




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren