IT Factory blev i nat kåret til Danmarksmester i vækst af Ernst & Young. I brede kredse er IT Factory mest kendt for at sponsorere Bjarne Riis cykelhold, hvor flere af de største stjerne har dopet sig til at yde mere end de reelt kunne. Da sponsoratet blev offentliggjort udtalte IT Factorys administrerende direktør og medejer Stein Bagger
"Jeg er overbevist om, at vi får et godt samarbejde - vi har i hvert fald en række ting til fælles".
Ifølge en række artikler i Computerworld, indlæg af it-bloggeren Dorte Toft og kommentarer fra læsere, så kan netop en kunstig forøgelse af den reelle styrke være en af de ting som IT Factory har til fælles med Bjarne Riis cykelhold.
Efter Computerworld i september kårede den delvist Asger Jensby og Finn Nørbygaard-ejede virksomhed til Danmarks bedste virksomhed er der blevet sået gevaldig tvivl om virksomhedens reelle værdi. Hovedanklagen er, at IT Factory har en meget begrænset indtægtsgivende forretning men puster selskabet aktiver kunstigt i vejret. På den måde ligner IT Factory en virksomhed i vækst. Faktisk forventer Asger Jensby, at overskuddet ryger helt op på 420 millioner kroner i kriseåret 2008. Det er en stigning på 163 procent i forhold til 2007.
IT Factory har flere gange nægtet at afsløre navnene på de kunder, der skaber væksten, hvilket ellers normalt er et vigtigt reference værktøj for de fleste virksomheder. Glade kunder giver flere kunder.
I et svar på en række spørgsmål stillet af Computerworld og Dorte Toft truer IT Factory mellem linjerne med at tage juridiske skridt. Mange af spørgsmålene bliver besvaret med, at svaret vil komme til næste år.
Blandt de mange anklager er:
At Asger Jensby som chef i EDS tildelte IT Factory millionordrer på trods af, at Jensby ifølge en pressemeddelelse selv var invester i IT Factory.
At IT Factory har tæt samarbejde med en virksomhed, hvis ejer netop nu har en sag om regnskabsfusk kørende.
At IT Factory puster sine regnskaber kunstigt op ved at lade datterselskaber fakturere hinanden og ved at sætte store beløb som aktiver.
Det er en ofte anvendt strategi i dot.com økonomien, at opskrive værdien af sit selskab, så det kan sælges til overpris eller generere den nødvendige venture-kapital for at blive en reel succes. Altså at fremstå bedre end man er.
IT Factorys forretningsmodel bygger på Lotus Notes og anden IBM software til internet-anvendelse af virskomheds-applikationer. IT Factory har eksklusivret til distribution i Norden og distributionsret til det øvrige Europa.
Mange store virksomheder benytter Lotus Notes og IBM systemet giver så at sige platformen kunstigt åndedræt på nettet.
For fem år siden gik det oprindelige IT Factory konkurs og blev overtaget inklusiv underskud på to millioner af Asger Jensbys JMI-invest for to millioner kroner, altså fire millioner kroner i alt. Den reelle gæld i virksomheder var langt højere men blev afskrevet som tab af kreditorerne.
Ernst og Youngs begrunder kåringen af IT Factory som dammarksmester i vækst med følgende ord:
"Årets danmarksmester i vækst er en virksomhed, der har opnået helt usædvanlige resultater i en vanskelig branche. Entrepreneuren og hans medarbejdere har udviklet en forretningsmodel næsten helt uden for konkurrence, og siden starten for få år siden er virksomheden bare vokset og vokset med mangedoblinger på næsten alle parametre."