Elselskaber kæmper om kontrollen med elbiler

Skal Better Place og DONG sidde enevældigt på den danske elbilfremtid? Nej mener et nyt konsortium bestående af DONGs konkurrenter.

ChoosEV er navnet på et nyt foretagende, som er sat i verden for at sætte skub i den danske elbil-fremtid.

Allerede fra starten har foretagenet fået 30 millioner kroner at gøre godt med. Det er nemlig en flok både magtfulde og velhavende firmaer, der står bag ChoosEV: Det store tyske udlejningsselskab Sixth samt ikke mindst de to danske el-selskaber SEAS-NVE og Sydenergi.
Da ChoosEV forleden gik i luften med en formel lancering, skete det med løftet om, at danskerne kan komme ud køre med el-bil allerede inden årets udgang. Konsortiet vil nemlig gerne være det praktiske og mere realistiske alternativ til den model, som Better Place med DONG som den væsentlige aktionær har sat på hjul – en yderst ambitiøs model, der indebærer tusinder af batteriudskiftningsstationer landet over samt en koordination af energi-tilførslen fra vindmøller.

Men Better Place-modellen skal ikke få lov at sætte sig på den danske elbil-infrastruktur uden konkurrence, lyder mottoet fra de nye konkurrenter.

”ChoosEV skal skabe konkurrence på et marked, som hidtil har været præget af fremtidsvisioner og drømme – men som har manglet et konkret, køreklart koncept,” hedder det i pressematerialet med en tydelig henvisning til Better Place.

I begge lejre erkender man, at der nok ikke er plads til den anden, hvis ambitionerne skal indfris.
Men både Better Place/DONG og ChooseEV mener – i det mindste når de bliver spurgt af medierne – at konkurrencen mellem dem kun vil fremme den gode elbil-sag.

Det nye elbil-konsortium skiller sig ud fra Better Place-modellen på afgørende punkter. For det første skal batterierne ikke skiftes ud hver gang de løber tør sådan som Better Place foreslår. I stedet skal elbilerne sælges på servicekontrakter, hvor man får ladestation, support og vejservice samt mulighed for en bezinbil til længere ture som en samlet pakke.

Better Place-modellens ambitiøse ideer om at få tusinder af elbiler til at virke som opmagasineringsplads for vindmøllernes strømproduktion i off-peak-perioder er desuden pillet ud af det mere lavpraktiske ChoosEV-projekt i første omgang.

”Det ligger mindst fem år væk at vi kan sende strømmen den modsatte vej i ledningsnettet,” forklarer direktøren for det nye konsortium, Henrik Isaksen til ComON.

Konsoriet satser på at sælge de elbiler, som nu måtte være på markedet, det være sig Tesla’er, Fiat’er eller Citroen’er.

I første omgang har ChoosEV fået fat på en Citroen C1, som man selv har ombygget til elbil og selv fået typegodkendt. Dermed lander prisen på 220.000 kroner. Til trods for afgiftsfritagelse skal man altså betale næsten 100.000 kroner mere for en elbil end for den tilsvarende benzin-bil.

Den lille Citroen markedsføres som en rendyrket bybil og har et relativt lille batteri på 13 kw-timer.

Selvom de fleste bilfabrikker har annonceret planer om elbiler i fremtiden tyder meget på, at elbilen i sin nuværende form får en temmelig svag acceleration på sin vej til succes.

Da ComON i foråret talte med det bornholmske energiselskab Østkraft om det store forskningsprojekt Edison, som skal gøre Bornholm til et af verdens vigtigste centre for forskning i intelligent infrastruktur, var der store planer på elbilfronten. Østkraft planlagde dengang at indkøbe 20 Fiat Panda elbiler.

I dag er indkøbne skåret ned til én enkelt elbil og indkøbet af den fortæller en del om den vanskelige fødsel for elbil-eventyret.

Østkraft har afgivet bestilling på en Fiat Fiorina Combi. Selv uden afgifter koster den 400.000 kroner – mere end dobbelt så meget som bezinmodellen trods dennes høje registreringsafgift. Og selv om den er allerede er bestilt, er der først levering engang i december.

Hos både Better Place og ChoosEV er man dog fortrøstningsfulde: elbil-revolutionen skal nok komme.
”Danmark er det land i verden der er mest egnet til elbiler, og vi vil være det første land i verden, hvor bilerne bliver udbredt,” siger Henrik Isaksen fra ChoosEV.

Hvis alt går som det nye konsortium regner med, vil der i løbet af næste år blive indregistreret 5000 nye elbiler på danske nummerplader, og benzin-og dieselmotorerne vil for alvor have fået blivende konkurrence.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere