Elselskaber kæmper om kontrollen med elbiler

Skal Better Place og DONG sidde enevældigt på den danske elbilfremtid? Nej mener et nyt konsortium bestående af DONGs konkurrenter.

ChoosEV er navnet på et nyt foretagende, som er sat i verden for at sætte skub i den danske elbil-fremtid.

Allerede fra starten har foretagenet fået 30 millioner kroner at gøre godt med. Det er nemlig en flok både magtfulde og velhavende firmaer, der står bag ChoosEV: Det store tyske udlejningsselskab Sixth samt ikke mindst de to danske el-selskaber SEAS-NVE og Sydenergi.
Da ChoosEV forleden gik i luften med en formel lancering, skete det med løftet om, at danskerne kan komme ud køre med el-bil allerede inden årets udgang. Konsortiet vil nemlig gerne være det praktiske og mere realistiske alternativ til den model, som Better Place med DONG som den væsentlige aktionær har sat på hjul – en yderst ambitiøs model, der indebærer tusinder af batteriudskiftningsstationer landet over samt en koordination af energi-tilførslen fra vindmøller.

Men Better Place-modellen skal ikke få lov at sætte sig på den danske elbil-infrastruktur uden konkurrence, lyder mottoet fra de nye konkurrenter.

”ChoosEV skal skabe konkurrence på et marked, som hidtil har været præget af fremtidsvisioner og drømme – men som har manglet et konkret, køreklart koncept,” hedder det i pressematerialet med en tydelig henvisning til Better Place.

I begge lejre erkender man, at der nok ikke er plads til den anden, hvis ambitionerne skal indfris.
Men både Better Place/DONG og ChooseEV mener – i det mindste når de bliver spurgt af medierne – at konkurrencen mellem dem kun vil fremme den gode elbil-sag.

Det nye elbil-konsortium skiller sig ud fra Better Place-modellen på afgørende punkter. For det første skal batterierne ikke skiftes ud hver gang de løber tør sådan som Better Place foreslår. I stedet skal elbilerne sælges på servicekontrakter, hvor man får ladestation, support og vejservice samt mulighed for en bezinbil til længere ture som en samlet pakke.

Better Place-modellens ambitiøse ideer om at få tusinder af elbiler til at virke som opmagasineringsplads for vindmøllernes strømproduktion i off-peak-perioder er desuden pillet ud af det mere lavpraktiske ChoosEV-projekt i første omgang.

”Det ligger mindst fem år væk at vi kan sende strømmen den modsatte vej i ledningsnettet,” forklarer direktøren for det nye konsortium, Henrik Isaksen til ComON.

Konsoriet satser på at sælge de elbiler, som nu måtte være på markedet, det være sig Tesla’er, Fiat’er eller Citroen’er.

I første omgang har ChoosEV fået fat på en Citroen C1, som man selv har ombygget til elbil og selv fået typegodkendt. Dermed lander prisen på 220.000 kroner. Til trods for afgiftsfritagelse skal man altså betale næsten 100.000 kroner mere for en elbil end for den tilsvarende benzin-bil.

Den lille Citroen markedsføres som en rendyrket bybil og har et relativt lille batteri på 13 kw-timer.

Selvom de fleste bilfabrikker har annonceret planer om elbiler i fremtiden tyder meget på, at elbilen i sin nuværende form får en temmelig svag acceleration på sin vej til succes.

Da ComON i foråret talte med det bornholmske energiselskab Østkraft om det store forskningsprojekt Edison, som skal gøre Bornholm til et af verdens vigtigste centre for forskning i intelligent infrastruktur, var der store planer på elbilfronten. Østkraft planlagde dengang at indkøbe 20 Fiat Panda elbiler.

I dag er indkøbne skåret ned til én enkelt elbil og indkøbet af den fortæller en del om den vanskelige fødsel for elbil-eventyret.

Østkraft har afgivet bestilling på en Fiat Fiorina Combi. Selv uden afgifter koster den 400.000 kroner – mere end dobbelt så meget som bezinmodellen trods dennes høje registreringsafgift. Og selv om den er allerede er bestilt, er der først levering engang i december.

Hos både Better Place og ChoosEV er man dog fortrøstningsfulde: elbil-revolutionen skal nok komme.
”Danmark er det land i verden der er mest egnet til elbiler, og vi vil være det første land i verden, hvor bilerne bliver udbredt,” siger Henrik Isaksen fra ChoosEV.

Hvis alt går som det nye konsortium regner med, vil der i løbet af næste år blive indregistreret 5000 nye elbiler på danske nummerplader, og benzin-og dieselmotorerne vil for alvor have fået blivende konkurrence.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere