Mozilla har løftet sløret for en ny Firefox-funktion, der i kommende versioner af browseren skal gøre det muligt at blokere for, at hjemmesider sporer din aktivitetet på nettet. Dermed bliver annoncører forhindret i at vise reklamer, er specifikt målrettet mod de enkelte brugere.
Google er netop fulgt efter med en ny anonymiserings-plug-in til Chrome.
"Firefox Do Not Track" bliver installeret i browserens HTTP-header og vil fortælle hjemmesider, man besøger, at de ikke må logge informationer om brugeren.
For at tjenesten virker, vil det kræve, at hjemmesider samarbejder med Mozilla og respekterer kravene. Alexander Fowler, Mozillas privacy-chef, håber derfor, at ledende reklamefirmaer og browsere vil gå med på idéen.
Håb om branche-standard
Hvis den nye funktion bliver en bredt respekteret standard, vil det blive en langt mere klar og effektiv anonymiserings-metode end de forskellige opt-out-løsninger, mener han. Det er på forskellige måder muligt at omgå opt-out. Derudover er mange almindelige brugere ikke klar over, hvordan de kan skjule deres spor effektivt. Derfor vil en simpel, universel løsning måske vil give browserbrugerne bedre mulighed for selv at tage stilling til, om de vil overvåges.
Google tilbyder ny plug-in
Google har allerede lanceret et nyt plug-in til Chrome med titlen "Keep my Opt-Outs", der gør det nemmere at anonymisere sig over for reklamefirmaer.
Det er reelt ikke i Googles interesse at sikre brugerne mere privatliv, eftersom Google og gigantens partnere bruger informationer om netsurferne til at målrette markedsføringen. Google er dog konstant under pres for at sikre brugernes privatliv, blandt andet EU og især Tyskland. Derfor kan det tænkes, at Google med disse tiltag forsøger at undgå tvangsregulering af forskellig art.