På ganske kort tid i dag ramlede hele det korthus, som den danske mediebranche forventede ville blive en alvorlig trussel mod deres indtægtsgrundlag på nettet.
Samarbejdet mellem AidOnline og de 12 organisationer er indstillet i dag efter fælles aftale.
De 12 parter havde ellers sagt ja til at tage mod annonceindtægter fra AidOnline. Reklamerne lægges ovenpå de oprindelige reklamer hos danske medier via af et browserplugin. Det har fået mange til at anklage organisationerne for snylteri.
Organisationerne er alle vant til at nyde befolkningens støtte og opbakning men i de seneste dage har de velgørende parter været så meget i modvind, at de har mistet deres lyst til at prøve en ny indtægtskilde.
Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty International, CARE Danmark, WWF, Operations Dagsværk, Dansk Flygningehjælp, IBIS, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Plan har fået kolde fødder efter en weekend med kritik fra aviser og mediabureauer.
Forklaringen er den samme, som da Kræftens Bekæmpelse og Røde Kors tidligere i dag offentliggjorde deres farvel.
Den højlydte debat er ikke gavnlig for organisationernes goodwill.
Vi bliver ved
Men selv om organisationerne er løbet skrigende væk, så har AidOnline ikke opgivet ævred.
Direktør Johan Plenge har fuld forståelse for organisationerne disposition. Men nu vil han omsadle virksomheden og fortsætte i stort set det samme spor.
Selv om de 12 organisationer er væk, så har firmaet stadig kontakt til mange annoncører, der gerne vil have annoncer vist i AidOnlines system.
Hvem der skal have 80 procent af overskuddet, bliver i stedet noget, som brugerne kan være med til at bestemme via afstemninger på hjemmesiden.
Men hvad siger i til kritikken om, at jeres koncept strider imod god markedsføringskik?
»Vi mener, at det er brugernes egen ret se at de reklamer nettet, som de vil. Præcis som de bestemmer det i fjernsynet eller ved at sætte et klistermærke på deres dør.
Vi gør dem opmærksom på at de kan slå funktionen fra, når de er inde på hjemmesider, som de vil støtte,« forklarer Johan Plenge.
Ingen afklaring endnu
Men selv om sagen nu lader til at falde til ro, så er der netop fortsat ikke faldet en juridisk afklaring. For er AidOnline ulovligt eller smart markedsføring?
Ifølge tidligere vurderinger er sagen ikke klokkeklar.
»Umiddelbart kan jeg ikke se, at Aidonline er retsstridigt. Der har været nogle lignende overvejelser i tilknytning til fremkomsten af muligheden for at blokere for reklamer på tv, men selv om det potentielt kan ramme annoncørerne, bannerannonceformidlerne og de annoncebærende medier hårdt, har jeg svært ved at se grundlaget for, at Aidonline strider mod markedsføringslovens regler,« sagde Kasper Heine, der er hos advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted til Mediawatch i sidste uge.
Hos onlinemediernes forening FDIM har man siden torsdag truet med en fogedsag mod AidOnline, hvis firmaet ikke frivilligt lukkede ned. Men den trussel tager man ikke så tungt hos AidOnline
Hos AidOnline har man sin egen advokats ord for, at konceptet er lovligt. Desuden har firmaet allerede sidste år præsenteret konceptet, og direktøren hæfter sig ved, at FDIM ikke dengang pegede på det kontroversielle i konceptet.
FDIM fastholder, at der er retslige skridt på vej mod AidOnline, hvis ikke virksomheden stopper konceptet med at lægge andre annoncørers reklamer på mediernes hjemmesider.