Allerede inden den officielle afsløring af det elektriske løbehjul Segway i december 2001 var der enorm opmærksomhed omkring det hemmelighedsfulde projekt med kodenavnet Ginger. Manden bag Segway, den amerikanske opfinder og iværksætter Dean Kamen, var allerede kendt som ét af de mest visionære genier i it-branchen. Og det blev spået, at Segway ville revolutionere den personlige transport.
Segway er et et en-persons batteridrevet køretøj, der mest af alt ligner et løbehjul - med hjulene placeret på siden. Segway holder balancen ved hjælp af et komplekst system af gyroskoper og computere. Den har en tophastighed på 20 km/t og kan køre 20-30 kilometer på en opladning.
Men Segway blev aldrig nogen stor succes – den er for dyr og den passer ikke ind i trafikken. I forbindelse med det kommende klimatopmøde i København får de besøgende mulighed for at afprøve Segway på en testbane og Dean Kamen er inviteret til at tale i Forum. Segway fremhæves som et eksempel på miljøvenlig transport-teknologi.
De danske myndigheder har dog stadig ikke givet tilladelse til, at Segway må bruges på offentlige steder. Segway er ellers godkendt i mange europæiske lande, også i nabolandet Sverige, men Færdselsstyrelsen har stadig ikke taget stilling til, hvordan Segway skal klassificeres.
"Segway blev sat i klasse med knallerter, men opfylder ikke kravene til en knallert. Derfor er sagen stadig under overvejelse. Det overvejes bl.a., om den måske skal have status af cykel, men da den jo har motor, er det nødvendigt grundigt at undersøge, hvilke konsekvenser det vil have," siger Michael Spang-Hanssen, der er chefkonsulent i bilteknisk afdeling hos Færdselsstyrelsen, til Jyllands-Posten.
Det anslås at der er solgt mellem 100 og 200 Segway-transportere i Danmark til en stykpris på 42.000 kr. plus moms. Den kan blandt andet afprøves hos Danfoss Universe i Nordborg.