Lister over medarbejdere. Interne telefonfortegnelser. Jobannoncer til nye udviklingsprojekter. Beskrivelser af firmaets netværk, der nærmest inviterer hackere til at angribe firmaets systemer. Det er blot nogle få eksempler på de informationer, som mange virksomheder uden nærmere eftertanke lægger ud på Nettet. Eksperter advarer nu mod, at de fleste firmaer ikke er opmærksomme på, hvor meget de afslører om dem selv på deres website. Hvis en virksomhed f.eks. giver "case studies" og kundereferencer, kan en smart analytiker hurtig gennemskue firmaets strategi og planer. Medarbejderfortegnelser kan misbruges af headhuntere.
Problemet er ofte, at websitets indhold bestemmes af marketingfolk, der ikke tænker over, om informationerne hører hjemme på nettet. Det amerikanske forbundspoliti FBI advarer mod, at telefonlister kan misbruges til "social engineering", hvor hackere f.eks. ringer og giver sig ud for at være en medarbejder fra firmaets IT-afdeling, der skal bruge kodeordet til brugerens konto på netværket.
Selv IT-firmaer som Adobe Systems er ramt af problemet. Hos Adobe kan man læse detaljer om medarbejderne, deres fradrag for sygesikring og tandforsikring, pension, sabbatordninger og løn- og aktieoptioner.
Hos medicinfirmaet Biogen kan man hente tre års pressemeddelelser med ansættelser og afskedigelser, samarbejdsaftaler med andre firmaer, nye projekter og jobannoncer med detaljer om kommende produkter.
(Kilde: Computerworld USA)