Klumme: Put forbrugerne i gabestok

Det er ikke kun dårlige webbutikker, der skal hænges ud på nettet. Det samme bør de dårlige kunder. Hør om nyt amerikansk initiativ fra ComONs gæste-skribent, der lige nu besøger konference i San Diego.

Sure forbrugere der brokker sig i sociale medier. Smarte kunder der klager til kreditkortselskabet over køb på deres kort – og beholder varerne. Eller journalister der skriver negative historier. Skrækscenarier er der nok af – nu kommer erhvervslivets modbølge: anti-markedsføring.

Det vrimler med smart software til overvågning af kunderne, og hvad de nu skriver om ude på webben. Angsten for at overse dårlig omtale eller ikke fange den kritiske kunde i tide er stor. Firmaet Badcustomer et af erhvervslivets gensvar på at ”forbrugerne er kommet i førersædet”.

Konceptet er simpelt.

Een database, der samler information om kunder, som man mener, snyder e-handelsbutikker. Ved at abonnerer på databasen kan erhvervsvirksomheder samkøre data for at se, om nye kunder nu også er i databasen. På den sorte liste er kunder, der for ofte har påstået, at varen aldrig er ankommet, at de fik noget andet end bestilt, eller at de værst af alt klager til kreditkortselskaberne over forkerte transaktioner og får pengene direkte refunderet af kreditkortselskabet. En service der næppe er tænkelig i Danmark med de nuværende regler i registerloven.

Men Badcustomer.com er godt klar over, at kunder nogle gange brokker sig med rimelighed. Så man tilbyder også at hjælpe kunder med at komme igennem virksomheders besværlige serviceafdelinger for at få pengene tibage.

PR folkene fra Badcustomer opsøgte mig, efter jeg havde givet en MasterClass på DMA i San Diego, for at fortælle om deres syn på sure kunder. Badcustomer.com er et fint eksempel på den afmagt, som mange e-butikker føler, når man på den ene side skal være imødekommende overfor kunderne, transparente, lyttende, i positiv dialog osv. – og en enorme frustration over de få brodne kar, der er blandt kunderne. For faktum er jo, at forbrugerne rent faktisk bruger deres magt. Nyt er, at virksomheder ligefrem kan reklamere med, at man kan holde kunderne ude af butikken, ved at abonnerer på Badcustomers services.

Husk dialogen
Frygt for den store digitale jungle driver mange virksomheder til at bruge utrolige ressourcer på overvågning af de sociale medier. Ford Motor Companys Global Digital & Communications Manager Scott Monty fortalte, som dagens key note speaker, i bedste super positive amerikanske stil om den store succes, man har opnået ved at bruge de sociale medier til at interagere med brugerne. At han har en baggrund i PR er tydelig, og Ford har også valgt at placere alle deres sociale medie-aktiviteter som en PR aktivitet under corporate communications. Monty pegede også på, at den største udfordring Fords 200.000 medarbejdere står overfor, er at slippe den corporate styring og få en større del af organisationen til at være aktive på de sociale medier. Det var bl.a. lykkedes ham at få Fords CEO Alan Mulally til at Twitte direkte med brugerne.

Det rejste straks spørgsmålet fra salen, hvordan Ford overvåger omtalen på nettet, og hvordan virksomheden reagerer på negativ omtale. Monty pegede på, at der findes adskillige udmærkede systemer, men Ford faktisk bruger gratis tjenester som f.eks. Google Alerts eller Twitter search. Trods en rørende historie, hvor CEO Alan Mulally havde reageret direkte og personligt på en tweet til virksomheden, ved at ringe til kunden, understregede Monty, at det er klart, at man hverken kan eller skal være i kontakt med alle der skriver i de sociale medier.

___

Kirsten Dinesen er direktør i firmaet Front Page og forfatter til bogen "Forbrugeren i førersædet".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere