Mobil e-handel styrtdykker

Interessen for at handle online med mobiltelefonen er næsten helt forsvundet, viser en ny undersøgelse.

A.T. Kearney har sammen med Cambridge Business School udsendt en ny halvårsrapport om den mobile e-handel - også kaldet m-commerce - som fortæller at interessen for at handle med mobiltelefonen næsten er faldet til nulpunktet.

I juni 2000 havde 32 pct. af alle mobiltelefon-brugere planer om at handle med mobiltelefonen, men i dag er dette tal faldet til 1 pct.

Til gengæld har 44 pct. lyst til at prøve det såkaldte m-cash, som betyder at telefonen f.eks. kan bruges til at betale for sodavand eller billetter i en automat, men kun 2 pct. har faktisk prøvet det.

- Der er ikke rigtig nogen, der har prøvet m-cash, men mange synes om ideen. Det er muligt at interessen vil falde markant hvis de prøver det og ikke kan lide det, siger Paul Collins, der er projektleder for undersøgelsen hos A.T. Kearney.

Basis for undersøgelsen er svar fra 5.600 mobiltelefon-brugere i 14 lande. Den er gennemført som et led i det såkaldte Mobinet-projekt, der skal kortlægge udviklingen indenfor mobiltelefoni.

Den mest populære mobile applikation er stadig SMS. I aldersgruppen under 25 år er det omkring halvdelen, som bruger SMS mindst en gang om dagen.

Men SMS er ikke længere kun for de helt unge. A.T. Kearney fortæller at 45 pct. af de 25-34 årige og 28 pct. af de 35-44 årige bruger SMS hver dag.

I lande som Finland og England er det 80 pct. af mobiltelefon-ejerne, som modtager eller sender en SMS-besked mindst én gang om måneden, men USA ligger helt i bunden med 5 pct.

A.T. Kearney fortæller at SMS i stigende omfang bliver brugt som reklamemedie - 31 pct. af de adspurgte fortalte at de havde modtaget en eller anden form for reklame gennem SMS. For et halvt år siden var tallet kun 1 pct.

Professor Chong Choi fra Cambridge University konkluderer på den baggrund, at m-commerce ikke handler om at shoppe med mobiltelefonen, men om at motivere til køb af produkter.

- M-commerce er ikke bare en forlængelse af e-commerce, hvor forbrugeren kan bestille produkter med sin mobiltelefon. Det bliver stadig tydeligere at m-commerce handler om multimedie-beskeder og muligheden for at anvende mobiltelefonen som betalingsmiddel, siger Chong Choi.

Link:

  • Mobinet-undersøgelsen


  • (Kilde: NewsBytes)




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Hewlett-Packard ApS
    Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere