Den 6. oktober løftede Microsoft-top-chefen Steve Ballmer sløret for Microsofts nye sikkerhedsinitiativer, og analyseinstituttet Gartner forudser nu, at de forestående lanceringer vil presse sikkerhedspriserne i bund, så de i de kommende år vil falde med 10 procent om året. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.
Ifølge Gartner er der flere grunde til at tro, at Microsoft vil sætte sine priser ganske lavt, når selskabet lancerer sine nye produkter.
For det første er softwaregiganten overordnet set kendt for at bryde sig vej ind på nye markeder ved at føre en aggressiv prispolitik.
For det andet vil Microsofts rolle som den nye spiller på sikkerhedsmarkedet tvinge selskabet til at differentiere sig på prisen i forhold til de andre spillere, der typisk har 10-15 år på bagen.
Og endelig forventer Gartner, at Microsoft vil sætte en lav pris for på den måde at imødegå en mulig kritik om, at selskabet først sælger usikre produkter og derefter tager dyre penge for at sikre dem.
Gartner spår, at de forventede lave priser fra Microsoft vil presse det generelle prisniveau på markedet, og fordi Gartner regner med et prisfald på omkring 10 procent om året, anbefaler analyseinstituttet, at man ikke indgår langsigtede sikkerhedskontrakter.
Inden jul forventes Microsoft at lancere Microsoft Client Protection, som skal hjælpe med at beskytte laptops, arbejdsstationer og filservere mod malware, spyware og virus. Desuden lanceres antivirusprogrammet Microsoft Antigen i starten af 2006, og endelig lancerer Microsoft "Secure IT alliance", som skal give samarbejdspartnere lettere adgang til integration med Microsofts produkter.
Som et led i Microsofts sikkerhedssatsning har selskabet inden for de sidste par år købt både antivirusleverandørerne GeCAD og Sybari og antispywareleverandøren Giant.