Selv om 67 procent af virksomhederne jævnligt oplever alvorlige fejl i deres IT-systemer, forventer 64 procent ikke at øge deres IT-budget i løbet af de næste fem år. I stedet vil virksomhederne fokusere på, at maksimere allerede eksisterende applikationer for dermed at forbedre IT-kvaliteten, samtidig med at omkostningerne reduceres.
»Tallene fra IDC bekræfter os i, at behovet for forbedring af IT-kvaliteten stadig er voksende, og at virksomhederne er indstillet på at gøre noget ved problemerne. Ikke mindst fordi der stilles stadig højere krav til, at IT skal kunne maksimere kvaliteten af forretningsprocesserne, samtidig med, at der skæres i budgetterne og kompleksiteten i organisationerne øges,« siger Wasim Zayed, der er direktør for Mercury Interactive i Danmark og Norge.
Ifølge IDC oplever to tredjedele af de virksomheder, der har implementeret en IT-kvalitetspolitik, at politikken ikke været tilstrækkelig effektiv, idet den ikke har elimineret alvorlige fejl i IT-systemerne. Måske derfor er der stort ønske blandt virksomhederne (73 procent) om ved hjælp af management-software at kunne samstemme forretningsmål med applikationer, så IT i højere grad bidrager til samtlige dele af virksomhedens forretning.
»En væsentlig årsag til, at virksomhederne har problemer med at samstemme IT med forretningsmål, er at applikationerne er forbundne på tværs af forskellige netværk. Ved at anvende overvågnings- og testværktøjer, der overfører principper indenfor kvalitetsstyring til IT-styring kan virksomhederne imidlertid effektivt optimere deres forretning,« slutter Wasim Zayed.