Siden midten af marts har internetleverandøren Dansk Net kørt tv-reklamer på TV3, 3+ og senest TV2. Men nu er reklamerne pillet af, for det lille firma kan slet ikke følge med.
At firmaet har haft travlt, kan man blandt fornemme i flere debatfora på nettet. Her beretter nye kunder om optagede supportlinjer og ubesvarede e-mails.
Hos Dansk Net fortæller man, at der har været en markant kundetilgang i kølvandet på fjernsynsreklamerne.
»Da vi begyndte at reklamere på TV3 og 3+ den 18. marts nåede vi op på 50 nye kunder om dagen. Og da vi efterfølgende begyndte at reklamere på TV2, tog det rigtig fat,« siger direktør Kristian Sørensen, der fortæller, at de mest travle dage gav 150 nye kunder i kartoteket.
Det er forholdvist mange for et firma, der cirka havde 4.000 kunder ved årsskiftet. I øjeblikket får firmaet et par tusind om måneden, siger Kristian Sørensen.
Direktøren erkender, at det har været svært at servicere alle kunder tilfredsstillende. Det har fået ham til at "slukke" for tv-reklamerne i seks-syv uger for at begrænse antallet af nye kunder.
Han mener dog ikke, at firmaet kan gøre mere for at informere sine kunder om den højspændte situation. På de omtalte debatfora på nettet er enkelte kunder ellers blevet så utrygge ved situationen, at de har eller overvejer at annullere deres aftaler med Dansk Net.
»Selvfølgelig er der nogle kunder, der er skuffede. Og desværre er det ofte de første kunder, der bliver hårdest ramt. Men jeg håber, at de bærer over med os, for vi er selv inde i en læringsproces,« siger Kristian Sørensen.
Han mener ikke, at han kunne have gjort mere for at forberede sit firma til kundetilstrømningen. Den manglende bemandning skyldes en kombination af, at det har været svært at finde folk, og at omfanget af tilmeldinger alligevel har oversteget de oprindelige forventninger.
»Men vi har lige ansat tre personer i denne uge. I næste uge kommer der to mere, og så kommer der nogle ekstra i juli,« siger Kristian Sørensen.
Direktøren fortæller, at det især er håndteringen af nummerporteringer fra andre selskaber, der har voldt Dansk Net problemer. Firmaets system har ikke været gearet til at håndtere de mange forskellige porterings-vilkår, som konkurrenterne arbejder med. Det er især TDC, der er været svære at danse med, fortæller Kristian Sørensen, der dog ikke vil fralægge sig ansvaret for problemerne.
Han forventer, at situationen hos Dansk Net har normaliseret sig i løbet af næste uge.
Dansk Net har siden 2005 leveret internetforbindelser. I første omgang fiberforbindelser på ganske få destinationer. I marts kunne firmaet tilbyde landsdækkende dækning via en aftale med TDC.
Direktør Kristian Sørensen skønner, at Dansk Net har cirka 10.000 kunder i øjeblikket.