Flere internationale virksomheder har tidligere brændt nallerne i Kina, men med udsigt til et marked i eksplosiv vækst skal der mere til at tage pusten fra udenlandske investorer.
Google har i lang tid måttet se sig overhalet af søgemaskinen Baidu i Kina, men Google æder sig langsomt ind på markedet i verdens folkerigeste nation.
Senest har Google købt den sociale tjeneste Tianya.cn, der er blandt Kinas 60 mest populære sider. Prisen er stadig ukendt.
Købet kommer ikke som en overraskelse, da Google tidligere i år offentliggjorde, at man i løbet af 12 måneder vil købe eller investere i en håndfuld kinesiske virksomheder
Google (eller Guge, som firmaet omtales i Kina) har i øjeblikket 21 procent af det kinesiske søgemarked. Søgemaskinen Baidu har en hjemmebanefordel og 55 procent af markedet.
Google har allerede købt aktier i Shenzhen Xunlei Network Technology Ltd´s P2P-platform og investeret i internetbrowseren Maxthon, der har stor udbredelse i Kina, og som den danske Skype-investor Morten Lund også har vist interesse for.