Google køber kinesisk

Google forsøger fortsat at etablere sig på det kinesiske marked. Senest er tjenesten Tianya.cn blevet en del af Google-koncernen.

Flere internationale virksomheder har tidligere brændt nallerne i Kina, men med udsigt til et marked i eksplosiv vækst skal der mere til at tage pusten fra udenlandske investorer.

Google har i lang tid måttet se sig overhalet af søgemaskinen Baidu i Kina, men Google æder sig langsomt ind på markedet i verdens folkerigeste nation.

Senest har Google købt den sociale tjeneste Tianya.cn, der er blandt Kinas 60 mest populære sider. Prisen er stadig ukendt.

Købet kommer ikke som en overraskelse, da Google tidligere i år offentliggjorde, at man i løbet af 12 måneder vil købe eller investere i en håndfuld kinesiske virksomheder

Google (eller Guge, som firmaet omtales i Kina) har i øjeblikket 21 procent af det kinesiske søgemarked. Søgemaskinen Baidu har en hjemmebanefordel og 55 procent af markedet.

Google har allerede købt aktier i Shenzhen Xunlei Network Technology Ltd´s P2P-platform og investeret i internetbrowseren Maxthon, der har stor udbredelse i Kina, og som den danske Skype-investor Morten Lund også har vist interesse for.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere