Ifølge en ny undersøgelse fra Greens Analyseinstitut sætter de danske tele-brugere kvalitet højere end pris, når det drejer sig om IP-telefoni. Ifølge en førende dansk teleanalytiker kan den holdning risikere at bremse udviklingen.
Greens har i undersøgelsen stillet 985 danske telebrugere følgende spørgsmål:
»Ville de finde dem i dårligere kvalitet a la mobiltelefon, det vil sige kortere udfald, og nogle gange vente på klartone, hvis det blev billigere at tale i telefon?«
Kun 29 procent svarede ja til spørgsmålet. Hele 63 svarede nej. 7 procent svarede ved ikke.
»Den holdning kan godt bremse den hastighed, IP-telefonien bliver udbredt med. Det er et klart signal om, at forbrugerne ikke finder sig i dårlig kvalitet, hverken på fastnet eller mobil,« siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan til Børsen.
Torben Rune er dog en smule overrasket over, at kun 29 procent vil finde sig i støj på linien.
»Når vi nu ved, hvor meget mobiltelefonerne bliver brugt, så er det lidt mærkeligt, at man godt vil leve med en lavere kvalitet på mobil, men ikke hjemme. Men der er åbenbart en holdning blandt forbrugerne til, at fastnettet skal have højere kvalitet,« siger han.
Undersøgelsen kommer dog ikke bag på Ivan Søvason fra GoIP, som understreger, at det er op til forbrugerne selv at vælge et produkt af høj kvalitet.
»Hvis man bruger en ren IP-telefon eller en hardware-adapter, så får man en kvalitet, som er den samme som på fastnettet. Men hvis man bruger hovedtelefoner og en gratis softwaretelefon, så er kvaliteten anderledes, fordi andre faktorer spiller ind,« siger han.