Klumme: Sådan får vi turister til at markedsføre Danmark på nettet

20 millioner kan uploade Himmelbjerget til Facebook.

Gratis internet hotspots ved turistattraktioner kunne være guld værd for den danske turist-industri, mener klummeskriver Martin Stahl:

Emnet ”gratis trådløse netværk” er ikke nyt, og det har været diskuteret mange gange før. Det nye denne gang er de muligheder, der ligger i at Danmark, som turistmål tager idéen til sig og ser hvilke forretningsmuligheder, der ligger i at tilbyde turister gratis internet. Samtidig er fokus ikke den bærbare computer, men derimod mobiltelefonen, særligt smartphonen.

Proppen i hullet
En af de væsentligste barrierer, og dermed argumentationen for gratis hotspots, er den ekstrem dyre roaming afgift, der ligger på mobil data. Ingen tør bruge deres mobiltelefon i udlandet, og dermed er roaming-proppen i hullet for udenlandske turisters mobilbrug i Danmark.

Vi kender alle til historier om absurd store mobilregninger, fordi man gik på nettet via sin mobil i udlandet evt. for at tjekke e-mails eller gå på Google Maps.

EU har netop vedtaget en begrænsning på 50 Euro for dataraoming, hvilket jo er godt for de uvidende, men ingen gavn for alle de som ønsker at navigerer med mobilen i udlandet. Fordi hvad får man for 450 kr mobilsurf i Italien, og hvad får den spanske turist for 50 euro i Danmark? Det er ganske enkelt uigennemskueligt, og hvorfor skal teleoperatøren begrænse turistens adfærd - når nu vi kan agere mobilt uden begrænsninger?

20 millioner mobile turister
Markedsføringspanelet under ”Branding Danmark”, der fornylig udgav deres anbefalinger for aktiv markedsføring af Danmark, skriver at alle danskere med fordel kan fungere som ambassadører for branding og markedsføring af Danmark igennem Sociale Medier. Dette er da ok.

Men hvorfor skal vi det, når den udenlandske turist er langt mere i målgruppen for markedsføring af Danmark end den enkelte dansker? Vi skal blot give turisten værktøjerne så klarer de, og deres social media adfærd, resten selv!

Markedet for ambassadører er på godt og vel 20 mio. udenlandske turister, der hvert år gæster og overnatter i Danmark.

Feriebilleder med mobilen + gratis internet = Danmark på de sociale medier
En ting er at tilbyde gratis internet og kommunikere opfordrende til turisterne; at de kan bruge deres telefon til at dele deres feriebilleder på f.eks. Facebook. De kan opdatere deres twitter account, skrive mails og meget mere. Alt dette vil være medvirkende til, at Danmark aktivt i en lind strøm bliver markedsført af de udenlandske gæster igennem brugerdrevet-mobile-social-media.

Kommunikation, formidling og formsprog
Når der bliver opsat gratis WiFi – og hvis der målrettet, aktivt og fornuftigt bliver kommunikeret med skiltning på turistattraktioner, at der er gratis WiFi - så er det nok ikke fremmed for den nu digitale gæst at navigere videre på en lokal byportal, der kan give ham alle de lokale tips og tricks han som turist har brug for. Samtidig kan turisten nu dele sine oplevelser med venner og bekendte via de sociale medier.

2300 hotspots i Danmark – kun 230 med fri adgang.
Der ER gratis hotspots i Danmark– få byer har det – de københavnske Arriva busser og endda DSB har det. Ud af de ca. 2300 trådløse netværk – er kun 230 er gratis. Igen en prop i hullet ligesom dyre roamingafgifter eller uigennemskuelige EU-aftaler. Vejen frem må være gratis hotspots til smartphones.

Trådløst bredbånd på turistattraktioner
Spørgsmålet er om der er nogen, der har forsøgt at opsætte et trådløst wifi på en turistattraktion og rent faktisk gjort den udenlandske turist opmærksom på muligheden i et formsprog som vores gæster forstår? Vi har 20 mio. af slagsen langt de fleste har en mobil telefon, der kan gå på nettet.

Forretningsmodellen
En ting er at få opsat trådløst netværk evt. i samarbejde med Gratis Danmark eller ved at kopiere den foreningsdrevne Grenå-model. En anden ting er at benytte de sociale medier til brugerdrevet markedsføring. En helt 3. ting er at når der er hul igennem gælder det om at finde en forretningsmodel, der aflaster ressourcer (og dermed generer indtægt i form af besparelser og effektivisering). Finde en model der servicerer turisten bedre og en model der generer indtægter for selve regionen og byen. En ting er dog helt sikkert. Det er et helt nyt marked med et samlet potentiale på 20 mio. brugere.

 

Martin Stahl (http://www.stahlco.dk" href="http://www.stahlco.dk" class="linkification-ext">www.stahlco.dk) er formand for FDIH Search Marketing Netværk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere