Formand for FOIF, Foreningen af Online it-forhandlere, Morten Duch efterlyser mere effektive måder at håndhæve lov og ret blandt e-handelsvirksomheder. Det sker efter en påstået svindelsag hos onlineforhandlerne Multimedia World og Getmore.
»Der er tilsyneladende et generelt hul i reglerne omkring forbrugerbeskyttelse. Hvis man laver en lille formuleringsfejl i sin ordrebekræftelse, får man straks en henvendelse fra e-mærket, og risikerer at miste mærket. Hvis man er anmeldt for omfattende bedrageri og momssvindel sker der ingenting,« siger Morten Duch.
Morten Duch understreger, at en virksomhed skal betragtes som uskyldig, indtil det modsatte er bevist, men forbrugere og branche være bedre beskyttet mod svindlere end med de nuværende regler. I dag kan en sag kan trække i langdrag, mens den bliver behandlet hos Skat, politi, anklagemyndighed og retsvæsen, handler forbrugerne stadig udvidende om de verserende sager.
»Hvis ikke der er ressourcer til at efterforske disse sager hurtigt og effektivt, så forbrugerne og branchen kan blive beskyttet mod eventuelle svindlere, så syntes jeg politikerne burde udtænke en anden måde at beskytte os på, mens sagerne verserer. Forbrugeren bør i det mindste vælge leverandør på et oplyst grundlag,« siger Morten Duch.