Det går bedre for Virk.dk. Erhvervsportalen oplever fremgang i antallet af besøgende, ligesom at antallet af brugere stiger. På indberetningssiden kniber det dog stadig.
Således havde Virk.dk 110.000 unikke besøgende i august måned. Målsætningen er at have 150.000 unikke besøgende om måneden inden årets udgang. Også med hensyn til de registrerede brugere har Virk.dk oplevet fremgang. Portalen har på nuværende tidspunkt 10.000 tilmeldte, og målet lyder på 15.000 ved udgangen af 2005
»Jeg er overbevist om, at vi når disse mål inden året er gået,« siger Katrine Ring Andersen, kontorchef i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens center for koordination og markedsføring af Virk.
Hun forklarer fremgangen med markedsføring og support til brugerne.
»En række kampagner i foråret og efteråret har gjort mange opmærksom på mulighederne, og det har vi også kunnet mærke har battet noget i forhold til at få flere til at besøge Virk.dk. Men en af de ting som virkelig har battet noget, er at vi har indført et call-center, hvor virksomheder der overvejer at tilmelde sig, kan få hjælp til at blive brugere og få support til for eksempel digital signatur,« siger Katrine Ring Andersen.
Et sted går det dog stadig sløvt for erhvervsportalen. Portalen modtager på nuværende tidspunkt kun godt 4000 indberetninger om måneden, og her er målet at nå op på 10.000 indberetninger om måneden ved udgangen af 2005.
»Det mål må vi nok erkende, at vi ikke når inden årets udgang,« siger Katrine Ring Andersen.
For at få mere gang i antallet af indberetninger, har Virk.dk sat gang i en proces som skal digitalisere alle de 1200 blanketter, som er relevante i kontakten mellem virksomhederne og staten. På nuværende tidspunkt er godt 40 procent af blanketterne tilgængelige som digitale e-blanketter, mens resten kun findes som PDF-filer. Portalen regner med, at alle blanketter er digitaliseret inden 1. juli 2006.