De danske bredbåndskunder er langt fra så villige til at hoppe med på elselskabernes tilbud om lynhurtige bredbåndsforbindelser, som selskaberne selv kalkulerer med. Det viser en rundringning som ComON har foretaget til en række af de elselskaber som er længst fremme med bredbåndsudrulningen.
Ifølge en undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen regner elselskaberne med en kundetilslutning på 60 procent af husstandene i de områder hvor man graver fiberkabler ned, men det er langt fra virkeligheden.
»Mellem 25 og 30 procent af de kunder der har fået det tilbudt har taget imod det,« siger teknisk direktør Torben Glar Nielsen fra sjællandske SEAS-NVE, der var det elselskab, som først tilbød bredbåndsforbindelser.
Og billedet går igen over hele landet. Hos Nesa, der dækker Nordsjælland og Storkøbenhavn lyder meldingen på 43 procents tilslutning, mens man hos EnergiMidt i det midtjyske oplever interesse hos omkring 20 procent af husstandene i de 20 områder, hvor selskabet er ved at udrulle fiber.
»Men kunderne skal nok komme, når de ser at vi mener det alvorligt med lynhurtigt bredbånd. Mange har stadig svært ved at se hvad det skal bruges til,« forklarer Charli Reimert, der har ansvaret for privatsalg hos EnergiMidt, der blandt andet har investeret i en stor show-lastbil for at udbrede budskabet.
Et lille lyspunkt finder man dog på Fyn, hvor 55 procent af de 355 husstande i den lille by Båring på nordvestkysten af øen, har tilsluttet sig Energi Fyns første bredbåndsprojekt.
Interessen blandt kunderne er uhyre afgørende for om elselskaberne får succes med deres bredbåndsudrulning, som de indtil nu har investeret 9,5 milliarder kroner i. En lavere kundetilslutning betyder en højere pris for den rå fiber, og vil dermed stille fiberen og elselskaberne dårligere over for TDC og dets kobbernet.
Konkurrencestyrelsen anslog i dets undersøgelse at en kundepenetration på 40 procent i mod de forventede 60 procent ville øge udgiften til fiber per kunde med 50 procent.