Ni ud af ti danskere har hørt om ip-telefoni, og 40 procent overvejer at anskaffe det. Sådan lyder resultatet af en undersøgelse, Zapera har lavet for Cybercity. Det skriver Børsen Innovation i dag.
Prisen nævnes som det vigtigste hos de private, og for erhvervslivet er det synergierne med it-driften, der tæller.
At kvaliteten af samtalerne og stabiliteten på nettet kan være svingende, gør ikke udfald i forbrugernes holdning til ip-telefoni. Det er prisen, der er det vigtigste i overvejelserne. 68 procent af de, som har eller overvejer at få ip-telefoni i hjemmet, vil hellere spare på telefonregningen, end købe et perfekt produkt.
Der findes tre forskellige ip-løsninger indenfor telefoni. Peer-to-peer løsningen, som er den billigste og specielt god til udlandsopkald. Et Ip-modem er en anden løsning, som tilsluttes en ADSL-router og tilsluttes telefonen. Her afhænger kvaliteten af samtalen meget af båndbredden. En dårlig løsning, hvis der streames tv, spilles onlinespil, eller andet, som belaster internetforbindelsen samtidigt. Tredje mulighed giver den bedste kvalitet af de tre. her kobles en kvalitetssikret ip-telefon til routeren, som så sørger for at tildele de ressourcer, som hele tiden sikrer den nødvendige båndbredde.
Undersøgelsen viser, at knap halvdelen af danskerne tror, at næsten alle i Danmark har skiftet til ip-telefoni om fem til 10 år.