I det seneste kvartal er salget af lommecomputere faldet med 21 pct. til 2,45 millioner enheder på verdensplan. Det fortæller en ny markedsundersøgelse fra IDC. Faldet på 21 pct. er i forhold til samme kvartal sidste år, og situationen er faktisk endnu mere dramatisk, hvis man regner i forhold til fjerde kvartal 2002. Så er faldet på hele 26 pct.
Palm har stadig en klar førsteplads på PDA-markedet med 880.000 solgte computere i første kvartal, mere end dobbelt så mange som nummer to, HP. Efter Palm og HP følger Sony, Dell og Toshiba.
IDC fremhæver en række forskellige faktorer som har haft indflydelse på markedet, heriblandt den økonomiske usikkerhed, frygt for terror og krigen i Irak. Trods en ny generation af billige lommecomputere med flere funktioner end tidligere kan de fleste privatbrugere og virksomheder stadig ikke se noget konkret behov for at investere i en PDA.
På virksomhedsmarkedet bliver lommecomputeren fortsat ikke anset som en nøglekomponent i IT-infrastrukturen, og den er derfor først til at blive ofret, når IT-budgetterne skæres ned. Blandt private brugere bliver lommecomputere anset som luksusgenstande, en overflødig investering, som kan skæres bort i hårde tider, mener IDC.