Microsoft skylder forhandlerne en forklaring på, hvordan de skal tjene penge på softwaregigantens produkter efterhånden som flere og flere ydelser flyttes over på en cloud-platform.
I CRNs Image-undersøgelse 2010, som netop er blevet offentliggjort, giver forhandlerne en bundplacering til Microsofts avancer. Ud af 48 producenter vurderer forhandlerne Microsofts avancer til en 45. plads kun undergået Dell, Apple og Oracle.
En nærliggende forklaring på nedturen er, at Microsoft for sine cloud-produkters vedkommende har ændret sin forretningsmodel, så slutkunderne nu betaler et fast månedligt beløb i abonnement – direkte faktureret fra Microsoft med et fee til forhandleren på en fast procentsats.
I Image-undersøgelsen er Microsoft også ramt af en bemærkelsesværdig nedtur i kategorien »certificeringer«. Her har Microsoft været en suveræn nummer et så langt nogen kan huske tilbage i tiden. I år går forhandlernes vurdering kraftigt tilbage, og det er kun med det yderste af neglene, at Microsoft bevarer førstepladsen
Det må tages som et klart signal om, at de skærpede certificeringskrav i softwaregigantens nye forhandlerprogram langt fra alle steder bliver modtaget med jubel.
Kanaldirektør i Microsoft, Erik Kaae stiller sig uforstående over for forhandlernes reaktion og henviser til, at der ikke er sket nogen ændringer i forhandlernes margin. Men han siger, at han er opsat på at forstå baggrunden for den dramatiske udvikling.
»Vi er ekstremt partnerfokuseret og vi vil gøre meget for at vores partnerøkosystem fungerer godt,« siger Erik Kaae, og fastholder tidligere budskaber om, at forhandlernes indtjeningsmuligheder i de ydelser, som skal leveres rundt om de enkelte cloud-løsninger. Han erkender dog, at Microsofts meldinger har skabt en vis usikkerhed i kanalen.