Stifteren af den taiwanesiske computerproducent Acer, Stan Shih, har sammenlignet Apples produkter med en muterende virus. Det skriver Digitimes. Stan Shih mener at Apples popularitet primært skyldes produkter som iPhone og iPad, og disse produkter er ligesom en virus, som er svær at kurere på kort sigt. Men Stan Shih mener at pc-producenterne på længere sigt vil være i stand til at isolere Apple og blive immune.
Det kunne lyde som om Stan Shih ikke har meget til overs for Apple, men faktisk tilføjer han at selskabet fortjener respekt, fordi det har valgt en fuldstændig anderledes strategi end resten af pc-branchen. Apple-chef Steve Jobs har altid forsøgt at skabe revolutionerende produkter, mens andre pc-mærker nøjes med at skabe evolutionære produkter og udvikle sig på en mere naturlig måde.
Men historien har vist, at et evolutionært voksende marked er det stærkeste, mener Shih.
Shih bruger som eksempel kapløbet mellem Windows og Mac OS og fremhæver at Apple altid har set ned på Windows og hævdet at det mangler kreativitet. Men Windows' åbne platform har tiltrukket mange pc-firmaer, mens Apples lukkede platform har begrænset firmaet til en lille niche på computer-markedet.
Det kan sammenlignes med, at den åbne VHS-standard vandt over det lukkede Betamax-format, mener Shih.
Han henviser til at Googles åbne Android-platform allerede har fået bred understøttelse og mener at det er en af de faktorer, som beviser at pc-firmaerne på længere sigt vil være i stand til at isolere Apple.
Acer-chefen mener dog også, at andre computerfirmaer kan lære af Apple, og det gælder ikke mindst den tætte integration af software og hardware og den tilknyttede onlinebutik for applikationer. Han mener at den taiwanesiske it-industri bør skabe den samme innovationskultur som kendetegner Apple.
Shih forudsiger desuden, at de amerikanske pc-leverandører helt vil forsvinde, og henviser til IBMs salg af sin pc-division til kinesiske Lenovo som et eksempel.