Reklamer for tobak. Og så til nedsat pris. Det blev for meget for det norske Tobaksskaderåd, som nu har fået de dyre cigarer fjernet. Den norske afdeling af netbutikken Coshopper, havde været smarte nok til at finde et hul i lovgivningen. Coshopper bygger på ideen om, at hvis man går flere sammen om at købe samme vare, kan man opnå en bedre pris, end hvis man køber alene. Dette princip udnyttede Coshopper til at skaffe nordmændene billige cigarer af mærket Cohiba Esplendidos. Hos Coshopper blev de gode cigarer solgt til omkring 4.000 norske kroner mod 7.300 kroner i almindelige butikker.
"Tobakksskaderådet" rasede over to ting: Tilbuddet og reklamen for tobakken. De mente, det var ulovligt, at Coshopper på sit site havde et billede af æsken og en omtale af cigarernes smag. De kaldte det reklame - Coshopper kaldte det information.
"Det interessante i denne sag er, hvordan man opfatter Internet", siger advokat i FDIH - Forening for Dansk Internet Handel - Martin von Haller Grønbæk. Man må skelne imellem, om Nettet kan sammenlignes med trykte medier eller om dets natur nærmere er at sammenligne med tv, og hvordan reklamer så virker på Nettet, lyder det fra FDIH-advokaten.
Medier kan enten have push- eller pull-effekt. En reklame i et Push-medie betyder, at modtageren af reklamen er passiv og nærmest får annoncen "smidt i hovedet". Push-medier er f.eks. tv og biograffilm. Pull-effekten kræver, at en lidt mere aktiv modtager f.eks. skal tage et magasin og aktivt "lede" efter reklamen.
Som i Danmark er det i Norge ulovligt at sælge tobak til nedsat pris. Tobaksreklamer er i Danmark forbudt i tv- og biografreklamer, mens man gerne må reklamere for f.eks. cigaretter i magasiner. Efter det norske "Tobakksskaderåds" klage har Coshopper nu fjernet sit tilbud fra sin Internet-butik.
(Kilde: Digi.no)