Frygten for spam, svindel og misbrug af fortrolige data afholder flere kunder fra at handle på nettet.
Et hold amerikanske studerende fra Carnegie Mellon Universitetet bad 72 testkunder shoppe på nettet udstyret med et program (P3P), som kunne synliggøre de enkelte forretningers fortrolighedpolitik.
Undersøgelsen viste, at e-kunderne var parate til at ofre 0,60 dollars ekstra (cirka 3,50 kroner) for varer, som koster 15 dollars (cirka 85 kroner), når de føler sig trygge på shopping-sitet.
Ifølge Lorrie Cranor fra Carnegie Mellon Universitet, som har ledet undersøgelsen, føler en stor del af kunderne sig ikke trygge nok, hvad angår e-butikkernes håndtering af personlige data, når de handler på nettet. Og ofte vidergiver kunderne fortrolige oplysninger i den tro, at de kan få varerne billigere.
»Vi har længe haft indtryk af, at e-kunder sætter fortroligheden i højsædet frem for prisen, men det kan omvendt være en kæmpe udfordring at finde en fortrolighedspolitik på de enkelte e-butikkers hjemmesider,« siger Cranor til BBC NEWS.
Læs mere om undersøgelsen her.