Forskere fra MIT Media Lab Europe har udviklet et computerspil med karakterer, som kontrolleres af spillerens hjernebølger uden brug af kabler. Forskerne mener, at denne type spil i fremtiden vil være at finde på det kommercielle spilmarked.
I første omgang er computerspillet et led i udvikling af teknologier til brug af bevægelseshæmmede, men ifølge Ed Lalor, MIT Media Lab Europe, kan teknikken bearbejdes til et kommercielt spilmarked.
Teknikken bag spillet adskiller fra andre tankestyrede computerteknikker ved, at computerspillets karakterer styres trådløst. Kabler og ledninger er udskiftet med EEG, datanoder som kobles til hovedet samt den trådløse teknik Bluetooth.
Idéen om at styre elektroniske teknikker med tankens kraft eksisterer i dag som andet end vilde fantasier fra science fictionfilm og -bøger, eksempelvis The Matrix-filmene og William Gibsons bog "Neuromancer".
Forskere rundt om i verden arbejder på udvikling af systemer, som gør det muligt for mennesker at kontrollere computere ved tankens kraft. På nuværende tidspunkt udvikles teknikkerne med henblik på bevægelseshæmmede, som ikke kan kommunikere på anden vis.
Især har amerikanske Cyberkinetics gjort sig bemærket på området. Selskabet fik i januar i år tilladelse fra amerikanske Food and Drug Administration til at teste kompliceret neurologisk computerteknik på fem bevægelseshæmmede mennesker.
Systmet Braingate fra Cyberkinetics registrerer og fortolker signaler fra hjernen, og oversætter dem til datakommandoer.
Forsøg med elektroder, der kobles direkte til hjernen, er også afprøvet på dyr. Neurologer fra Brown University of Providence har haft held til at få aber til at spille simple computerspil. Anden forskning har gjort det muligt at styre enkle funktioner i computeren ved tankens kraft.