De seneste tal fra IDC dokumenterer at danske virksomheder outsourcer i stigende omfang. I det seneste år er markedet for it-services i Danmark vokset med otte procent til 22,5 milliarder kroner. Men outsourcing står alene for hele væksten. Alle andre områder - systemintegration, udvikling, uddannelse og support - er faldet. Projekt-relaterede services er gået tilbage med 1 procent, mens support-relaterede tjenester er faldet med 2 pct. i 2004.
»Den store interesse for outsourcing viser, at kunderne erkender, at leverandørerne kan drive it mere effektivt end de selv kan. Vores enterprise surveys viser, at outsourcing især vokser blandt virksomheder, der allerede har erfaring med outsourcing. Når de vælger at outsource mere viser det en klar succes for outsourcing. Kunderne får større sikkerhed for driftstabilitet og adgang til de rigtige kompetencer og sparer ofte penge, som så kan anvendes til andre it projekter eller helt andre steder i virksomheden,« siger IDC-senioranalytiker Mette Ahorlu.
I dag repræsenterer outsourcing omkring 40 procent af det samlede marked for it-services, og andelen ventes fortsat at vokse.
IDC forventer konsolidering blandt de mellemstore it-service leverandører, som er hårdt ramt af et konkurrence-præget marked, hvor det bliver stadig sværere at profilere sig.