Sidste år voksede markedet for digitalkameraer markant i Danmark. I alt blev der solgt 440.000 kompakt-digitalkameraer til danskerne i 2006 - en vækst på 24 procent i forhold til året før. Men væksten er endnu større på markedet for de store og dyre digitale spejlrefleks-kameraer. Her er salget steget med 44 procent fra 2005 til 2006.
Det vækker glæde hos Canon, der er den største udbyder af digitalkameraer i Danmark.
»Vi troede faktisk, at markedet var mættet, men det har vist sig at gå i retning af genkøb og merkøb. Det ligner nu markedet for mobiltelefoner, hvor folk udskifter deres kameraer oftere, end de gjorde før i tiden. Merkøbet handler om, at det er blevet normalt at have flere digitalkameraer i familien,« siger John Hudson, der er produktchef i Canon.
Han mener at de faldende priser for digitale spejlreflekskameraer har gjort dette produktsegment interessant for en kundegruppe, som ikke tidligere har investeret i SLR-kameraer.
»Prisen på spejreflekskameraer er kommet så langt ned, at de er blevet tilgængelige for almindelige mennesker. I 2003 kostede et 'EOS 300D' med objektiv knap 13.000 kr. I dag koster et 'EOS 400D' med objektiv kun det halve - selvom det er et meget bedre produkt,« siger John Hudson.
Valget af kameratype bør afhænge af ens behov og ikke af tekniske barrierer, lyder meldingen fra Canon. Ifølge John Hudson er det en skrøne at spejlreflekskameraer er mere komplicerede end de almindelige kompakt-digitalkameraer.
»Jeg bruger selv begge dele, spejlreflekskameraet giver mulighed for de mere kreative billeder, mens kompakt-kameraet er let at have med i lommen i det daglige,« siger han.