Spotify er i flere omgange blevet fremhævet som musikindustriens redning, men det kniber åbenbart med at hente penge ud af tjenesten.
Det svenske firma har i dag oplyst, at det i fremtiden bliver knap så interessant at bruge tjenesten, hvis man ikke gider at betale.
Den udgave, der er reklamefinansieret, får et loft over, hvor mange gange man kan spille et specifikt nummre og hvor mange numre man kan totalt set kan spille i løbet af en måned. Frem til nu har den tydeligste forskel mellem de betalte versioner og gratisversionen været, at man blev forstyrret af lydreklamer fra tid til anden.
Nu laver Spotify begrænsninger, så gratis-brugerne kun kan høre et nummer fem gange i løbet af en måned. Derudover kan en gratisbruger kun lytte til 10 timers musik om måneden, hvilket ifølge Spotify svarer til cirka 200 sange. Begrænsningerne træder dog først i kraft efter et halvt år, så de første seks måneder kan man lytte til så mange sange, man ønsker.
De første kunder, der bliver berørt at ændringerne, er kunder, der meldte sig til Spotify før november 2010. De får loft over lytningen fra den 1. maj.
Den nye prisstruktur er vand på KODAs mølle. Rettighedsorganisationen var oprindeligt meget mod en gratisudgave af Spotify, der i meget lille grad sikrede indtægter til musikere og komponister. KODA har senere ændret holdning til Spotifys tilstedeværelse i Danmark, og skulle efter sigende være i dialog om at bringe tjenesten til Danmark. I de forhandlinger må en opstramning af gratis musik i Spotify være med til at få eventuelle uenigheder til at glide lettere ned.
Den britiske musikanalytiker Mark Mulligan gætter også på, at prisændringen kan gøre det lettere for Spotify at få fodfæste i USA. Han begræder dog, at ændringen er endnu et tegn på, at der skal betales for meget til rettighedshaverne.
Ifølge ham er der for få tjenester, som TDC Play hvor brugerne oplever musiktjenester gratis, fordi teleselskaber eller andre firmaer betaler gildet. Han ser det for eksempel som en mulighed, at man fik tre års gratis musik fra Spotify, når man køber en ny bil.
"Kunderne er blevet vænnet til, at musik er gratis. Hvis de ikke kan få adgang til det gratis, så går de på Megaupload, bytter harddiske med venner eller besøger musikblogs. Og nogle vil endda kunne finde på at bruge p2p-netværk," siger Mark Mulligan sarkastisk.