Undervisningssektoren bryder med års vanetænkning med et nyt initiativ, der skal gøre de danske klasseværelser noget interessantere end i dag. Kridt, pegepinde og gamle kort skal udskiftes med elektroniske tavler, virtuelle skoletasker og fjernundervisning.
Med udgangspunkt i Undervisningsministeriets Vision 2010 er en kreds af forsknings- og undervisningsinstitutioner sammen med en kreds af AV- og IT-leverandører ved at udvikle et projekt, som skal forvandle fremtidens klasseværelser til mere tjekkede elektroniske klasseværelser.
Projektet "Center for Interaktive Rum og Bygninger" udvikles af institutioner som Aarhus Universitet, Arkitektskolen i Aarhus, Århus Kommunale Skolevæsen, Amtscenteret for Undervisning og Århus Købmandsskole.
Det sker i samarbejde med en række elektroniske virksomheder med speciale i forskellige former for kommunikation, som i fællesskab kommer med ideer til fremtidens skolerum.
En af de mest iøjnefaldende ændringer er, at de legendariske kridt og tavler skal skiftes ud med trykfølsomme plasmaskærme med Smart Board-beklædning og en særlig pen til at skrive med. I modsætning til i dag kan man lagre og distribuere alle notaer fra skærmen, der således ikke længere behøver at forsvinde, når tavlen hviskes ren.
Også dagens mere traditionelle skoletasker kommer til at undergå en forvandling. Hver elev skal udstyres med en e-bag - en virtuel skoletaske, hvor læreren kan lægge opgaver og eleverne opbevare deres besvarelser.
Smart Boards benyttes mange andre steder i dag. For eksempel i hospitalsmiljøet, hvor læger på Rigshospitalet sammen kan kigge på fotos og scanninger i stort format og endda samtidig kan drøfte dem med kolleger i udlandet.