Artikel top billede

Forlag gør klar til oprør mod Apple

HTML5 kan være den eneste vej uden om Apples betalingssystem på iPad.

Et oprør ulmer mod Apple i forlagsbranchen. Det tyske Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger (BDZV) har indkaldt til et krisemøde tirsdag for at diskutere Apples krav om, at applikationer i App Store skal skifte til Apples eget betalingssystem In App Purchase inden den 31. marts. Apple vil ikke længere tillade salg af indhold som f.eks. digitale bøger, blade og og aviser undtagen hvis det sker gennem In App, hvor 30 procent af prisen går direkte i lommen på Apple.

Både Sony og danske Riidr har fået afvist applikationer, fordi de ikke lever op til de nye krav. Der er nu mindre end to måneder til at få omstillet sine applikationer, så de fungerer med In App Purchase – og samtidig kan priserne pludselig blive meget højere, fordi Apple nu indkasserer en tredjedel af summen.

”Mange aviser har udviklet forretningsmodeller, som fremover ikke længere er tilladt i denne form. Det kan ikke være rigtigt, at Apple ikke holder sig til aftalerne,” siger BDZV's Hans Joachim Fuhrmann til det tyske nyhedsmagasin Focus.

De tyske avisforlæggere gør nu klar til at løbe storm mod Apple. Men det kan blive svært, for Apple dikterer selv betingelserne i sin App Store. Den eneste måde er komme uden om Apple er at udvikle en webbaseret applikation i stedet, der kører direkte i browseren på iPad og iPhone.

Dét har danske Zmags valgt at gøre. Her tilbyder man også interaktive digitale magasiner til mobile enheder, men den store forskel er, at de kører direkte i browseren. Dermed undgår man at skulle overholde Apples krav – og aflevere en tredjedel af omsætningen til Apple.

”Inden for online publicering har der været to lejre, når det kommer til mobil distribution af indhold. Enten har udbyderne satset på at udvikle brandede apps til download i App Store, eller de har satset på HTML5 standarden med henblik på at optimere indholdet til den mobile browser,” siger Joakim Ditlev, der er marketingchef hos Zmags.

Hos det danske firma har man altså valgt den sidstnævnte løsning, og Joakim Ditlev mener at det giver en klar fordel frem for at vælge app-modellen.

”Apps har været på alles læber, så de fleste udbydere er faldet i den grøft og har travlt med at redegøre for den forvirring, der er skabt på markedet ved Apple's seneste træk. I bund og grund handler det om, at du som udbyder giver afkast på kontrollen med dit indhold, når du distribuerer via App Store og som content provider kan du ikke gøre meget, når du ikke sidder på denne del af værdikæden,” siger Joakim Ditlev til ComON.

Zmags har udviklet en mobil version af sin publicerings-platform. På en desktop loader den en Flash-version, men går man ind fra en smartphone eller iPad bliver indholdet optimeret til web i HTML5. Udbyderne kan tilknytte login så kun registrerede brugere kan få adgang.

"Vi kan ikke lave en avanceret avisapplikation som The Daily i HTML 5, men vi kan optimere indholdet til den mobile browser med basal navigation og mulighed for at vise video eller links i magasinerne. Det giver en god fornemmelse af mulighederne på tavlecomputeren," siger Joakim Ditlev.

Han fortæller at man i øjeblikket ser en kraftig stigning i trafikken fra iPads.

”Vi forventer faktisk at 15 pct. af alle læsere vil anvende smartphones eller tablets ved årets udgang. Heraf vil 10 pct. bruge iPad. Lige nu er det kun omkring 3 pct. af vores trafik, der kommer fra mulige enheder, og halvdelen af det kommer fra iPad,” siger han.

På europæisk plan er der også et oprør i gang mod Apples nye krav om in-app betaling. Den 17. februar holder International Newsmedia Marketing Association og European Online Publishers Association et lukket møde i London for at diskutere, hvordan de skal reagere på Apples krav.

Mange mediehuse føler at de har hjulpet Apples iPad-salg ved at investere i udviklingen af digitale avis- og magasin-applikationer – men nu føler de sig ”forrådt”, som brancheforeningens formand udtrykker det overfor avisen The Guardian.

I Frankrig og Belgien har flere forlag ligefrem henvendt sig til konkurrence-myndighederne med klager over Apples nye politik for betalt indhold.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere