It-produkterne slipper for kritik på den netop offentliggjorte liste over butikker, der har tabt en klagesag i Forbrugerklagenævnet.
Ud af 42 butikker optræder der kun en enkelt it-forhandler, Kal Data & Mobil, der får kritik for salg af en mobiltelefon.
Resten af forretningerne på den sorte liste er andre forhandlere af mobiltelefoner eller af fladskærme, biler eller andet.
Forrige gang forbrugernes vagthunde udsendte deres firmatjek-liste, var næsten hver fjerde virksomhed en it-forhandler. Men i denne ombæringer er det altså kun én it-forhandler ud af 42, som ikke levere op til Forbrugerklagenævnets krav.
Nu viser nye foreløbige tal fra Forbrugerstyrelsen, at 448 eller 17 procent af alle klager, der i 2007 kom ind i Forbrugerklagenævnet dækker over it-produkter. Selv om det er en mindre stigning i forhold til året før,vil kontorchef i Forbrugerstyrelsen, Charlotte Lemche-Romvig ikke kritiserer it-forhandlerne for at være værre end andre erhvervsdrivende, der handler med private kunder.
»Udviklingen gør it mere kompliceret. Som forbruger skal man vide, at it er et kompliceret produkt,« forklarer Charlotte Lemche-Romvig.