Selvom succes på COP 15 kan betyde, at strømmen bliver endnu dyrere, end den er i dag, så er der ikke bekymring hos Dansk Industris underafdeling for it-branchen – tværtimod.
”Øget opmærksomhed på energiforbruget giver øgede forretningsmuligheder for vores medlemmer,” siger Iteks formand Tom Togsverd.
Han mener ligefrem, at en klimaftale vil føre til et decideret vækstboom i it-branchen.
”Vi får et rigtig godt udgangspunkt for budskabet om, at man kan bruge it til at leve op til de ambitiøse klima-mål. Specielt når man taler energi-effektivitet, har man virkeligt brug for it til styring og overvågning etc. Jeg ser derfor en klimaaftale som et stort vækst-drivende faktor for vores medlemmer,” siger Tom Togsverd.
Men en aftale vil jo sikkert give os dyrere strøm. Er det også en fordel for it-branchen?
”Jamen strømmen bliver helt sikkert dyrere. I skattereformen er der øgede afgifter på el som træder i kraft fra næste år og gradvist over en årrække gør strøm dyrere. Men når besparelser på el-regningen går hånd i hånd med lavt strømforbrug, så styrker det incitamentet til effektivisering. Derfor bliver det en salgsfremmende foranstaltning. Nogen tror, at vi laver de forskellige grønne initiativer for at pudse glorien, men jeg ser det som ren forretning," lyder det fra branche-formanden.
Han erkender, at væksten vil komme nogle it-virksomheder mere til gode end andre, men mener, at branchen som helhed ikke kan undgå at få sund forretningsmæssig gavn af et succesfuldt udkomme af klimatopmødet.
Telebranchen har også en ikke ubetydelig del af æren for industrilandenes CO2-udslip, men det ligger lidt tungere med at hente konkrete forretningsmuligheder ud af et grønt klima. I stedet skal teleselskaberne prøve at være mere miljømæssigt forsvarlige, mener Henrik Clausen, direktøren for Telenor, der har formandsposten i Telekommunikationsindustrien.
”Med klimatopmødet i København stiger presset for at omsætte hensigtserklæringer til konkrete mål og følge disse mål op med handling. Det gælder først og fremmest de politikere, der skal få en aftale i stand på COP15. Men også erhvervslivet – og dermed telebranchen og Telenor – har et ansvar for klimaet. Vi ser COP15 som et udtryk for en ny global forretningsvirkelighed, hvor klimaet fylder mere og mere. Det er en virkelighed, vi ønsker at tilpasse os, og vi har allerede sat gang i konkrete aktiviteter, der bl.a. skal nedbringe strømforbruget i vores bygninger og mobilnetværk,” siger Henrik Clausen.