De koreanske mobilproducenter Samsung og LG tordner frem på verdensmarkedet og giver de amerikanske og europæiske producenter baghjul. Det fremgår af en ny analyse af mobilsalget fra analysefirmaet Strategy Analytics.
Således voksede Samsungs markedsandele fra 10,5 procent i andet kvartal 2003 til 14,5 procent i samme kvartal i år. Dermed ånder Samsung for alvor markedets nummer to, Motorola, i nakken. Motorola sidder i dag på 15,4 procent af markedet mod 13,9 procent sidste år. Motorola går således frem, men slet ikke med så store skridt som feltets sprinterkonge Samsung.
Samtidig ligger verdens sjette største mobilproducent, koreanske LG Electronics, alvorligt pres de tyske Siemens og svensk-japanske Sony Ericsson, der deler feltets fjerdeplads med en markedsandel på 6,6 procent hver. Lige i hælene ligger LG med 6,3 procent. Mens LG's salg gik frem, gik Siemens tilbage til at ligge side om side med feltets hidtidige nummer fem - Sony Ericsson.
Analytikerne fra Strategy Analytics spår, at LG formentlig vil presse Siemens ud af top fem i løbet af tredje kvartal.
Producenten i mobilkapløbets gule førertrøje er dog fortsat finske Nokia, selvom selskabet må notere sig en kraftig tilbagegang i markedsandelene fra 36 til 28,9 procent på et år.
Strategy Analytics forudsiger desuden, at det samlede mobilsalg i 2004 vil nå 670 millioner enheder. Det er en kraftig opjustering i forhold til tidligere på året, hvor forudsigelsen var 586 millioner enheder. Det er især markeder som Rusland, Kina og Brasilien der driver væksten.