Danskerne er i fuld gang med at skifte deres gamle mobiltelefon ud med en ny. Det fastslår Mobiltelebranchen, som skønner, at salget i andet kvartal af 2003 ligger 15-20% over salget i samme periode sidste år.
På baggrund af indrapporteringer fra Nokia, Sony Ericsson, Motorola og Alcatel udarbejder brancheforeningen hvert kvartal en prognose for salget af mobiltelefoner i Danmark, men fordi ikke alle producenter er med, er det ikke helt præcise salgstal.
Det er branchens forventning, at salget vil øges, så 2003 samlet set vil ligge 15% over salget i 2002. I alt forventer branchen, der i år bliver solgt knap 1,4 mio. telefoner på det danske marked. Der blev i 2002 solgt 1,2 mio. telefoner.
Drivkraften i salgsfremgangen er danskernes lyst til at udskifte den gamle mobiltelefon med de nye modeller med med kamera, farveskærm, MMS, nye spilmuligheder, polyfoniske ringetoner mm.
»Kunderne har taget de nye muligheder til sig. I de nye telefoner er der langt flere funktioner til samme pris - og der er kommet mere og bedre indhold i form af fx spil. Indholdsudbyderne oplever stigende interesse for deres produkter - og stigende investeringslyst. Bedre indhold kan være med til at forklare, at der sælges flere telefoner,« siger Peer Kølendorf, formand for Mobiltelebranchen.
IT- og Telestyrelsen anslår, at mere end otte ud af ti danskere har et mobiltelefonabonnement.