En ny danskudviklet it-løsning kombinerer Microsofts eksisterende CRM-system og dokumenthåndtering fra danske Netcompany. Løsningen er døbt kollaborativ CRM og skal gøre kundeinformationer tilgængelige for alle de personer i organisationen, der er involveret i arbejdet omkring en kunde - ligegyldigt om informationerne er indeholdt i dokumenter, præsentationer eller e-mails.
»Danske virksomheder er trætte af de traditionelle CRM-systemer, der indeholder en masse funktionalitet, som ganske enkelt ikke bliver brugt, fordi der ofte skal registreres store mængder informationer i systemet. I vores kollaborative CRM-løsning skal der til sammenligning kun registreres enkelte stamdata om kunderne. Og da dokumenthåndteringen er integreret i systemet, kan alle de kundeinformationer, der ligger i forskellige dokumenter og præsentationer, findes frem direkte af alle i organisationen,« siger André Rogaczewski, partner i Netcompany.
Hos Microsoft Danmark betegnes den nye løsning som banebrydende, og den spås et stort potentiale på verdensmarkedet.
»Netcompanys initiativ til at kombinere CRM og dokumenthåndtering med SharePoint repræsenterer en ny måde at tænke på, som vil betyde store forandringer for CRM-markedet. Ved at kombinere to arbejdsprocesser, nemlig at arbejde struktureret med kunder og at samarbejde i teams på tværs af organisationen, bliver det nu muligt for virksomheder at strukturere og effektivisere hele organisationens samarbejde omkring kunderne,« siger Bjørn Eilertsen, CRM produktchef i Microsoft Danmark.
En af de første virksomheder der har valgt at indføre kollaborativ CRM er Nordea, som med 1.000 brugere er Microsofts største CRM-løsning i Nordeuropa.